DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

dåbsattest

Min mor døde i august 2002.
Da jeg gerne vil have hendes mors familienavn, skal jeg bruge min mors dåbsattest. Jeg kan imidlertid ikke finde den nogen steder.
Hvordan kan jeg få en ny/kopi?

Kære Mie,
Den allernemeste måde at få fat i en ny attest på din mors navn, vil være at kontakte det lokale kirkekontor, som sikkert vil hjælpe på alle mulige måder.
Du har sikkert din mors CPRnr, og dérfra kan hun findes i kirkebogen, også selv om hun ikke lever længere. Og i kirkebogen kan man se, hvor din mor blev født, og evt ringe til dét sogn, som evt kan kopiere og sende dig oplysningerne om din mor fra de gamle håndskrevne kirkebøger. Faktisk står der sikkert også din mors navn på din egen dåbsattest - så der er mange muligheder for at finde ud af det.
Og som barn har du ret til at se alle oplysninger om din mor OG til at tage hendes navn - der er kun dét ved det, at man med den nye navnelov nu opkræver et gebyr på 440 kr for at skifte navn - men det går forhåbentlig...
Held og lykke og God bless you,
Signe Voldby, præst