DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Tilgivelse

Hej jeg har et enkelt spørgsmål. Kan I svare mig på hvad tilgivelse betyder?

Hej LS,
Superenkelt spørgsmål - jeg prøver at svare lidt bredt!!
At tilgive betyder sådan noget som "at eftergive" - fx. en gæld. Hvis man skylder nogen noget, bliver der slået en streg over det - gældsbeviset bliver revet itu.
Det græske ord "afesis" betyder egt. bortsendelse - og hører oprindeligt til inden for retsvæsenet, når man frigav og bortsendte fanger.
Bønnen Fadervor rummer jo også en sætning om tilgivelse "Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere" - forstået sådan, at vi beder til Gud om, at den skyld, vi har over for ham, må forlade os - af hans nåde - og at vi kan leve denne nåde ud over for andre ved at eftergive andre deres skyld.
Selve det danske ord "tilgivelse" betyder noget i retning af at "indrømme" - fx. "jeg giver til dig, at jeg forstår hvordan du er/ hvad der er sket, men regner det ikke for noget, bryder mig ikke om det ".
Dermed bliver tilgivelse - fx. forstået i den kristne tro - det at se et menneskes skyld klart og tydeligt i øjnene, men vælge nåden i stedet for straffen.
Og i kirken - specielt i påsken langfredag - er det jo det, som korset forkynder så varmt og levende!!
Så "at tílgive" kristent forstået er ikke "at være ligeglad" - men netop at se det i øjnene og at give ny mulighed for ny måde at leve på. Jeg er så glad for de mange gange i Bibelen, hvor Jesus efter tilgivelsen siger, "Gå bort og synd ikke mere".
Dermed vil Jesu tilgivelse under korsets tegn både være en nåde over fortiden og kald til nyt liv i fremtiden.
Jeg håber, du kan bruge svaret - ellers skriv igen.
Glædelig påske,
Signe, præst