DAGENS ORD: ”Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær.” Filipperne 4:5

[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]

Div. kontroversielle spørgsmål

hej

hvad er jeres kristen synspunkt på homoseksuel ægteskab? ? jeg er selv i tiviel, da idet GT. står det at seksuel omgang med eget køn ikke men hvad med det nye bud om næste kærlighed til alle ? på intet tidspunkt nævne jesus han er imod det ?

Hvad med kvindelige præster ? tror der står under paulus at en kvinde skal tie i det oftenlige forum betyder det også som præst ?

Hvad med aktiv døds hjælp ?

Alexander

Svar:

Hej Alexander

Tak for dit spørgsmål, og undskyld det sene svar.

Jeg vil indlede med at sige, at det svar jeg kan give dig, er et udtryk for min personlige holdning og den forståelse jeg har af biblen. Når vi bevæger os ind på disse etiske områder, er der forskellige tolkninger af Bibelen – hvor umiddelbart ligetil det end ellers måtte synes det er for en. Nogle af tingene du spørger om, står der heller ikke noget direkte om i Bibelen, hvorfor der måske endnu mere her, kan opleves at være forskellige synspunkter.

De tre spørgsmål du stiller, er alle meget kontroversielle spørgsmål og har givet anledning til mange samtaler, debatter og diskussioner – også kristne og teologer imellem.

Men her får du min forståelse af dem:-)

Jeg selv er ikke så meget i tvivl, når det kommer til homoseksualitet. Jeg mener, at bibelen er meget klar på dette område. Paulus beskriver i Romerbrevet 1,26-28 homoseksualiteten som en skamløs vildfarelse som er naturstridig. I 1. Kor. 6,9 sammenstiller han ”mænd der ligger i med mænd” med uretfærdige, der ikke skal arve Guds Rige. Jeg synes derfor, at bibelen – også i NT som her anført – er ganske klar i denne sag. MEN……..
At den homoseksuelle adfærd for mig er forkert, er ikke ensbetydende med, at jeg ikke kan elske og have fællesskab med homoseksuelle. Jesu bud om næstekærlighed, gælder hele hans skaberværk – også dem, der vælger at se anderledes på nogle ting. Hvad enten det så måtte være homoseksuelle, afgudsdyrkere, røvere eller hvad bibelen end nævner. Gud elsker hele sit skaberværk, og vi skal også være med til at videregive Guds kærlighed til alle. Som man siger lidt poppet. ”Gud hader synden, men elsker synderen!” Det samme mener jeg vi skal gøre. Men sand kærlighed er ikke bare at sige god for hvad som helst. Min forkyndelse og undervisning vil til enhver tid være, at homoseksualitet er forkert. Men jeg vil til enhver tid også række ud med kærlighed til den homoseksuelle.

Mht. om hvorvidt kvinder skal tie i det offentlige rum, tror jeg du referer til Paulus, der i 1. Kor 4,35 siger, at det ikke "sømmer sig en kvinde, at tale i en menighed". Som jeg forstå dette, skal det ses ud fra den konkrete situation der var i Korinth, som Paulus skriver til. Menigheden i Korinth havde tre problemer som Paulus skriver til dem om. Det ene af disse var at kvinderne synes at have afbrudt og spurgte ind til forkyndelsen. Kvinderne var dengang ikke blevet undervist i love. De var i jødedommen velkomne til den liturgiske del af samlingerne i Synagogen, men de skulle gå ud, når der blev undervist om loven. De havde derfor ikke den nødvendige forkundskab, så når den nye kristne kirke inviterede dem med ind til undervisningen, havde de mange spørgsmål. Hvis dette er årsagen, så er det jo bestemt af den konkrete situation og samtiden.
Kristendommen var alt andet end kvindeundertrykkende, men derimod med til at give kvinden et langt større værd end tidligere. Vi ser da også, hvordan Jesus selv gik foran på dette område, eks. da han selv brød en stor grænse, da han talte med den samaritanske kvinde ved brønden. (Joh. 4) Der var også flere kvinder i tjeneste i den første kirke. Flere lagde hus til samlingerne og var som sådanne værter – og ledte samlingerne. Det påhvilede nemlig, der hvor der var tale om enker, at de skulle tage værtsrollen. Vi læser også om kvinderne der profeterede og bad – tng, der blev vægtet højere end undervisningen jf. Paulus selv. Priskilla, som vi kan læse om i Apg. 18,26, underviste faktisk Apollos i sit hjem.
Så når vi ser på den første kirke, ser vi allerede i NT eksempler på, hvordan der, om ikke præster, så var kvinder der stod i stærke ledertjenester…… Jeg har derfor i dag ikke de store problemer ved at se kvinder i tjeneste som præster.

Mht. aktiv dødshjælp, så står der ikke noget om dette direkte i bibelen. Men for mig, er det op til Gud at sætte grænsen for, hvornår vores dage er talte. Jeg kan derfor ikke gå ind for aktiv dødshjælp.
Men når vi siger det er op til Gud, er jeg måske i virkeligheden lidt inkonsekvente i dette. For jeg mener jo dog, at vi skal være med til at redde liv, overalt vi kan komme til det. Problemet opstår måske derfor snarer ved, at vi i dag er så gode til at redde og fastholde liv, at det kan være svært at skelne, hvornår det er i orden ikke at kæmpe for en overlevelse. Altså det man kalder en ”passiv dødshjælp”, hvor man undlader at gøre noget, man måske kunne gøre for at redde liv. Dette kan i visse tilfælde give bedre mening for mig.



Svaret af:
 
Claus Bækgaard

Claus Bækgaard, Præst
Roskilde Baptistkirke

 

[ Stil et spørgsmål ]


Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk