DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Hvor kan urnen sættes?

Vi er tilfældigt kommet til at diskutere hvor man kan anbringe sin urne efter at man er blevet brændt.
Nogle påstår at man kan søge om at få lov at anbringe den f.eks. i ens have? Er dette rigtigt?

Mvh Steen

Nedsættelse af urne i egen jord
Mens det ikke er muligt at få tilladelse til kistebegravelser i egen jord, er det muligt at få lov til at nedsætte en urne på egen grund. Området skal være på mindst 5000 kvadratmeter, og man må ikke markere gravstedet med sten eller mindeplade eller på anden måde tilkendegive, hvor urnen er sat ned.

Urnen, der skal være af et materiale, der efterhånden opløses af vandet i jorden, og altså ikke kan være en keramikkrukke, skal nedgraves i mindst én meters dybde. Derefter skal der tinglyses en deklaration, som forpligter den til enhver tid værende ejer til ikke at grave så dybt, at urnen berøres.

Selv om tallene her er mere beskedne, end hvad tilfældet var, når det drejer sig om at strø asken ud over havet, så er der også på dette område tale om, at antallet af tilladelser igennem årene har været støt stigende, og at de er blevet fordoblet over de sidste fem år.

I 2004 blev der givet 29 tilladelser. I år 2000 var tallet 14.

Besvarelsen blev googlet på dette link http://www.kristendom.dk/artikel/266912:Begravelse--Jamen--Karen-Blixen-blev-begravet-i-egen-have?all=1

Mvh
Alex Wallin