DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

gudfar

1. kan min søn som kun er døbt men ikke konfirmeret godt være gudfar til hans storebrors barn?? han er når barnet skal døbes 15 år.2. min søn vil gerne have sit barn døbt i samme kirke som han selv og hans lillebror samt en stor del af resten af vores familie har tilknytning til incl min egen dåb, hans egen dåb, mine forældres bryllup osv..vi bor alle i roskilde men han hører til Jacobskirken i Roskilde med den adresse han har men ønsker sit barn døbt i Sct. Jørgensbjerg Kirke også i Roskilde.. jeg var selv bosat i kbh da jeg søgte og fik lov at få min søn (Barnets far) døbt der.. på forhånd tak for hjælpen og undskyld hvis det lyder lidt rodet :)))) med venlig hilsen og tak

Jane Jensen

Kære Jane,
Tak for dine to spørgsmål.
Det første er ganske klart: reglen er, at man godt kan bære et barn til dåben, hvis man er døbt med en kristen dåb og er over konfirmationsalderen.
Den etiske eller trosmæssige af at være gudfar er der mærkkelig nok ingen regler for, selv om det faktisk er det vigtigste.
Det trosmæssige handler jo om, at man siger ja til Guds løfter på sit dåbsbarns vegne og dermed ja til at være med til at opdrage barnet til tro. Derfor vil det selvfølgelig være en fantastisk ting og en stor mulighed, hvis din unge søn, der skal være gudfar, får fat i en bibel - fx Street Bible, som mine konfirmander elsker - og så læser lidt om tro og om Jesus - og måske beder aftenbøn for det lille dåbsbarn og beder Fadervor hver dag, så han selv opdager, hvad han på sit gudbarns vegne siger ja til. Måske bliver både han og dåbsbarnet glade for at vandre sammen med Jesus.
Hvad angår brug af kirken, lyder det bestemt, som om I har en STOR tilknytning til Sct Jørgensbjerg - men det er den pågældende præst,. der skal tage stilling til det - og det kan JEG ikke "blande mig i" - men sig til din store søn, at han skal forklare tilknytningen til kirken over for præsten - og så TROR jeg bestemt, at I vil få lov at benytte kirken.
Glædelig og velsignet barnedåb til dig og din familie.
Signe Voldby, netpræst