DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

jeg skal bære min nevø

jeg er blevet tildelt den ære at bære min første nevø og deres første barn til dåben
jeg "vandt" ved en lodtrækning da de ikke kunne afgøre hvem af os søskende der skulle bære.
de 2 andre skal selfølgelig stå fadder.
mit spørgsmål er nok mere i forhold til festen bag efter, høre det sig da til at gudmoren (dvs mig) holder en tale for ham/forældrene?
jeg er også lidt bange for at jeg kommer til at knibe en lille tåre i kirken og jeg er faktisk lidt bange for at de andre så vil ja altså grine af mig.

jeg glæder mig helt ekstremt og jeg tager virkelig denne ære meget alvoligt
jeg kan næsten ikke stoppe med at juble

kærlig hilsen lisa

lisa

Kære søde Lisa,
Tak for din henvendelse - jeg blev bare så glad over at læse om DIN glæde over at skulle bære din lille nevø til dåben! Herligt!!
Jeg synes ikke, det gør spor, hvis du "kniber en tåre" i kirken - det er jo derfor, at der er noget, der hedder glædestårer fx.
Nu ved jeg jo overhovedet ikke, hvad dit lille gudbarn skal hedde - og så alligevel! For dér i kirken modtager han allerførst - ved korsets tegn for sit ansigt og bryst - Guds løfter og velsignelse alle dage indtil verdens ende... - og fra dét øjeblik - altså FØR du bliver spurgt om hans navn - da får han et nyt navn, et velsignet navn - og hans nye navn er: "Guds barn". Husk, Lisa, at den største gave en gudmor (eller fadder) kan give sit gudbarn, det er at bede for ham , fx Fadervor hver dag med dit fadderbarn i tankerne - eller bed fx din egen aftenbøn, hvor du siger, "Far i Himlen - hold min lille nevø fast i din kærlighed, tak fordi du har passet på ham denne dag - og vær hos ham imorgen".
Men Lisa, nu til dit spørgsmål om at holde tale... Mit svar er, Gør hvad du har lyst til!! Der findes vist ikke en Emma Gad for dåbsfest - det er i hvet fald ikke noget , jeg som præst ved noget om - jeg elsker frihed til at være den, man er, og frihed til at gøre , hvad ens hjerte i kærlighed kalder til, jeg elsker dén frihed det er at være barn af vores Far i himlen...
Så... allerede nu er du med til at skabe håb og glæde i din nevøs liv - bliv ved med det - i ord eller handling!!
Må Gud rigt velsigne dig på dåbsdagen og fremover.
Signe Voldby, netpræst