DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsatest til udlandet

Kære Netpræst.

Jeg er i Filippinerne og skal giftes, dette kræver dog min dåbsatest, som jeg desværre har mistet. Hvordan forholder jeg mig til det ?

Jeg har ikke permanent opholdstilladelse og dermed ikke en fast adresse, men kun en opholds adresse. Kan jeg få den tilsendt aligevel ?

Med venlig hilsen.
S. Kristensen

Stephan Viborg Kristensen

Kære Stephan,
Til lykke med at du skal giftes.
Hvad angår dit spørgsmål om dåbsattest, kan du gøre følgende:
1.Ring til et kirkekontor i Danmark, fx din dåbskirke eller der, hvor du boede sidst. Du kan finde nr på nettet.
2. Bed dem udskrive en attest til dig - hav dit CPRnr parat - muligvis skal kontoret lige have tid til at "verificere" dine oplysninger, så der kan gå et par dage.
Bed i øvrigt kirkekontoret om at udskrive attesten, legaliseret på engelsk, det vil nok være en stor hjælp, når du opholder dig på Filippinerne.
3. Når du ringer, skal du samtidig have en adresse parat på en kirke, et konsulat eller en ambassade i nærheden af din nuværende bopæl, hvortil attesten kan sendes. (Det er naturligvis af sikkerhedshensyn, at man sender attester via offentlige kontorer...)
4. Herefter kan du afhente attesten efter nogle dage mod forevisning af legitimation. I denne forbindelse er det uden betydning, at du ikke pt har nogen fast adresse.
Held og lykke - også med ægteskabet.
Guds fred,
Signe Voldby, netprst