DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

fødselsattest

Vi er nogle der har diskuteret om fødselsattest altid har været der.
vi kan ikke mindes at vi har afleveret sådan en til kirkekontoret, det er tilbage i 1970. Foregår det elektronisk i dag

Kære Dagny,
Tak for dine spørgsmål - sidste spørgsmål først!
Ja, kirkens personregistrering foregår elektronisk nu. Derfor kan man faktisk få en attest udskrevet i en snæver vending, alle steder, på alle kirkekotorer.
Hvad angår det med fødselsattest - altså den attest, der er "bevis" på, at man har et barn, og hvem der er forældre, da er jeg ikke helt sikker på, at man også fik sådan en i 70´erne. Men en fødselsattest var - dengang som idag - kun gyldig i et halvt år - inden da skal barnet nemlig være tildelt et navn ved dåb eller ved navngivning. Og herefter er det navneattesten eller dåbsattesaten, der gælder - i "gamle dage" skrevet i hånden eller på skrivemaskine, i vore dage udskrevet elektronisk.
Håber, at det er nok som svar på dit spørgsmål - ellers skriv igen.
Venligst,
Signe Voldby, præst