DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåbsattest

Jeg tænker på at melde mig ud af folkekirken, jeg kan ikke finde min dåbsattest. Har fået at vide at man skal aflevere attesten ved udmeldelse, hvorfor det?
Hvis man melder sig ud har man så brug for en dåbsattest?
Hvad koster en dåbsattest for ikke medlemmer af folkekirken?

Henrik

Henrik Agergaard

Kære Henrik,
Tak for dine spørgsmål - nr 2 spørgsmål først, om vigtigheden af attesten.
I "gamle" dage - for 10 år sidenog længere tilbage - var det rigtig vigtigt, at man medbragte sin originale attest, når man meldte sig ud. Man "krydsede" attesten over og skrev "ugyldig fra dags dato" osv.
Nu, hvor kirkebogen er på nettet og "sammenkøres" med CPRregisteret, er det knap så vigtigt med den originale attest, da man i næsten alle sammenhænge vil tjekke oplysninger ved et CPRopslag og ikke "bare" ved at kigge på en attest.
Hvad angår selve udmeldelsen, så skal du henvende dig til en præst og skrive din begrundelse for udmeldelse, bare ganske kort, med din personlige underskrift. Det er vigtigt at vedlægge sagens akter.
Præsten vil nok oplyse dig om de konsekvenser, der er ved udmeldelse, at man som præst fx ved dødsfald vil respektere din udmeldelse og dermed ikke medvirke til begravelse. I en situation hvor du bliver spurt om at være fadder eller bære et barn til dåben, vil det jo også etisk være meget modstridende at sige "ja", når du ved en udmeldelse har taget afstand fra Folkekirken.
Du skriver, at du "tænker på" at melde dig ud - benyt anledningen til at snakke med en præst eller en kirke-kristen, du kender, stil alle de kritiske spørgsmål, du kan komme i tanke om - måske får du nogle helt andre positive , stærke og levende svar om det at tro, som du slet ikke har regnet med.
Og som svar på sidste spørgsmål, hvad det koster med en attest for ikke-medlemmer - da kan jeg kort sige: det er gratis!
Al Guds fred til dig - osse med dine tanker om udmeldelse...
Signe Voldby, netpræst