DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

faddere

Har læst Jeres spørgsmål og svar ang. faddere. Og i et af svarene skriver I at man ikke kan være fadder når man er udmeldt af folkekirken, men er døbt. I et andet svar at man godt kan være fadder når man er udmeldt, så længe at man er døbt.

Hvad er svaret egentlig?

Sandra

Kære spørger.
Godt spørgsmål, - og jeg kan da godt forstå, at du undrer dig.

Men - som jeg skrev i et af mine svar for kort tid siden, så skriver man på Kirkeministeriets hjemmeside:

"En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken."

Så altså - man behøver ikke at være medlem af Folkekirken, - men skal være døbt med kristen dåb.

Men som der også står på Kirkeministeriets hjemmeside:
"Faddere påtager sig en moralsk forpligtelse til at medvirke til dåbsbarnets oplæring i kristendom, hvis forældrene dør, før barnet er blevet voksent. Juridisk set er der imidlertid hverken rettigheder eller pligter forbundet med at være fadder."

Så uanset medlemsskab af folkekirken eller ej, - så skal fadderne (hvis forældrene dør før barnet bliver voksent) drage omsorg for, at barnet oplæres i den kristne tro - som der står i "dåbsritualet".

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig i din undren.

Ivan L. Jakobsen

NB. Jeg har ikke lige kunnet finde ud af, i hvilket af "vore" svar der står, at man ikke kan være fadder, hvis man er udmeldt af Folkekirken.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst