DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Slette forældre fra dåbsattest

Hvis man har været udsat for overgreb fra en af forældrenes side, og ikke ønsker, at ens børn eller lign. skal vide om ens biologiske ophav eller få kontakt med disse af hensyn til sikkerhed; Kan man så få slettet denne forældre fra sin dåbsattest, når man er sikker på, at denne forældre er ens biologiske ophav? Den eneste anden løsning er, så vidt jeg kan se, at blive adopteret af sin stedmor/ stedfar, men i det tilfælde, er jeg for gammel.

Hej Spørger

Du kan ikke slette dine forældre fra dåbsattesten. Attaesten bevidner hvem der er dine forældre.
Du kan derimod undlade at besøge den af dine forældre der er krænkeren, eller hvis det er problematisk, dem begge.

Du bør, når dine børn er voksne fortælle hvem dine forældre er/var, for senere i livet kan dine børn have brug forat kende deres familie. Fortæl dem sandheden om dine forældre, når dine børn kan bære det. Overgreb skal frem i lyset, så noget lignende aldrig kan gentage sig.

Hvis du ikke har gennemarbejdet overgrebene og følgende tarumer, bør du kontakte en psykolog eller en samtalepartner. Jeg kan anbefale at du taler med nogle om overgrebene.
Jeg kan varmt anbefale www.kris.dk som er kristen rådgivning for seksmisbrugte.

Vores Socialrådgiver i netkirken har været ansat i KRIS og vil også være en god samtalepartner.

Alex Wallin

Alex Wallin