DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Gudfar som ikke er døbt?

Hej..
Da min datter snart skal døbes ville vi gerne have min lillebror skulle holde hende i kirken, men da hverken jeg eller min bror er døbt, er jeg i tvivl om hvorvidt han må bære hende? For jeg ved at han ikke kan stå fadder, gælder det også at være gudfar?

Det er ikke fordi vi er af nogen anden tro, vi er bare blevet navngivet i sin tid. Vores forældre er begge døbt.

Mvh Anita

Anita Larche

Kære Anita,
Til lykke med at din datter snart skal døbes - men du har ret - din lillebror kan - i følge reglernme - ikke bære hende til dåben og være gudfar, når han ikke er døbt. Kirkelig set er en gudfar nemlig en fadder.
Det er egentlig simpel "firmapolitik - at man skal stå inde for og være en del af "firmaet" - her altså den kristne kirke, hvor dåben er "medlemstegn".
Jeg har selv været ude for et par situationer, hvor moderen fx ikke var døbt, men gerne ville bære sit barn, og så gjorde vi det, at HUN blev døbt, samme dag som sit barn, efter et par dåbsundervisningstimer hos mig.
Så der ER flere muligheder!!
Håber I finder ud af noget - al Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst