DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåbsattest

Hej,
Jeg står i en situation hvor jeg skal bruge min dåbsattest på engelsk. Jeg blev meldt ud af folkekirken for et stykke tid siden, hvor jeg derfor fik en ny dåbsattest. Kan jeg stadig få min dåsattest på engelsk fra kirken selvom jeg ikke er medlem?

På forhånd tak.
Mvh. Louise Larsen

Kære Louise,
Yeps, du kan sagtens få din attest legaliseret på engelsk fra folkekirken, selv om du har meldt dig ud.
Folkekirken har altid to "kasketter" på - den ene er alt det med tro og tillid til Gud, vores far i himlen - det er ærlig talt den vigtigste kasket - og du skal nu vide, kære Louise, at selv om du har meldt dig ud, så er Guds kærlighed der altid for dig i Jesus - får du lyst en dag, så smut ind i en kirke og spørg, hvordan man egentlig kommer til tro - og spørg hvad bøn er... Måske vil du pludselig erfare, at Guds hjerte banker for dig...
Nå, den anden kasket, folkekirken bærer, det er den, at kirken er personregistrerende myndighed i Danmark - og det er derfor, at alle - både kirkefolk, udmeldte, muslimer osv ALTID kan få hjælp til attester ved henvendelse.
Du skal bare kontakte det nærmeste kirkekontor ved din bopæl (tjek evt åbningstider og tlf nr via nettet) og bed om en dåbsattest legaliseret på engelsk - aftal et tidspunkt for afhentning og medbring legitimation - så skulle det hele falde på plads.
God sommer og Guds fred,
Signe Voldby, præst