DAGENS ORD: ”Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.” Johannes 16:33

Navneændring

Hej

Jeg er i den situation at jeg har fået min oldefars mellemnavn til andet fornavn, efter dette har været ude af familien fra ham til mig. Men jeg ønsker at tage dette navn som mit efternavn i stedet for det jeg har nu.

Jeg har fundet ham i kirkebogen, men jeg ved ikke om man skal have fat i en dåbsattest eller lignede for at få lov til dette, navnet er et specielt navn, som ikke så mange har.

Hvis man skal have fat i en dåbsattest, hvordan skal man kunne gøre dette, når der er tale om ens oldefar? Hvordan skal man kunne dokumentere at dette også er ens oldefar, skal jeg have fat i alle dåbsattester fra mig og op til ham?

Michael Bjørk Olsen

Kære Michael,
Tak for din mail.
Jeg vil begynde med første del af din mail - nemlig at du allerede har din oldefars navn - dog som "andet fornavn", som du skriver.
Når du i den forbindelse åbenbart IKKE har været nødt til at skaffe dokumentation - for ellers, tænker jeg, ville du jo have de relevante papirer - så må jeg konkludere, at din oldefars navn, som du har taget som "andet fornavn" , virkelig ER det, vi kalder et "fornavn".
Hvis det er rigtigt forstået, så kan du heller ikke bare konvertere navnet til et efternavn - det ville du derimod have kunnet, hvis du havde din oldefars navn som "mellemnavn".
Navnemæssigt er der en stor forskel dér.
Hvis du dog har lyst til at "go for it" og alligevel prøve at få din oldefars navn som efternavn, vil det kræve en "ansøgning om nyt efternavn", så jeg vil råde dig til at gå ned til et kirkekontor ved din bopæl og simpelthen bede dem hjælpe dig med proceduren!
Held og lykke!
Signe Voldby, præst