DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

gudmor og ansvar

Hej jeg er en pige på 17 som lige er blevet spurgt om jeg ville gøre en ven den ære at være gudmor til hans kommende barn.

der har været mange forskellige synspunkter på dette, og jeg er udmærket godt klar over at det ikke blot er en børneleg, men at man faktisk har et ansvar, men ville gerne vide mig sikker i om:

- har man en økonomisk forpligtelse overfor dette barn?
- kan barnet gå hen og blive mit ansvar i tilfælde af at man skulle være så uheldig at forældrene vil frasmide sig deres ansvar?
- og så bare generelt hvad ville jeg påtage mig af ansvar inden jeg siger 100 % ja

Håber du kan svare mig på dette, for vil nødigt sige ja, hvis jeg ikke kan forpligte mig 100 % til det ansvar der følger med.

MVH Line

Line

Kære Line

Signe voldby har tidligere svaret på et spørgsmål næsten magen til dit.
Vores folkekirkepræster er beklageligvis begge på ferie, så det er det bedste jeg kan gøre for dig lige nu.
Prøv at søg i netkirken, det er sådan jueg fandt dette svar.

Signe skrev følgende:

Tak for dit brev, og jeg kan sige med det samme, at der er ikke noget juridisk forpligtende i forbindelse med at være gudmor eller fadder, så i tilfælde af at forældrene dør, vil myndighederne gå ind og forsøge at finde det bedste sted for barnet. Hvis man gerne vil have lidt indflydelse på det, kan man oprette et børnetestamente, hvor man - med eller uden advokat - skrier, at det er forældrenes store ønske, hvis de dør, at deres barn/børn opdrages hos den og den.
Dog vil et sådant børnetestamente ikke blive fulgt ukritisk, igen vil myndighederne gå ind og vurdere sagen med med stor hensyntagen til forældrenes ønske for at være sikker på, at et evt forældreløst barn får de allerbedste opvækstbetingelser.
Det var lige lidt jura - og jeg vil slutte med at skrive, at en af de ting, der er en stor gave til dit barn, det er at bede en bøn, fx Fadervor hver aften for det, så Guds stærke kærlighed og omsorg bliver en naturlig del af dets liv.
Varme hilsener
fra