DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Sognebånd/Kirkeskat

Jeg er så utilfreds med mit menighedsråd, at jeg ikke ønsker at støtte deres dårlige forvaltning af sognet med mine kirkeskattepenge længere.
Kan jeg flytte min kirkeskat til et andet sogn ved at løse sognebånd til dette
eller skal jeg melde mig helt ud af Folkekirken ?

Kære spørger.
Jeg synes da godt nok, at det er trist, at du ikke er tilfreds med forvaltningen af kirkeskattepengene i dit sogn.
Jeg vil blot lige tillade mig at nævne, at der er mange ting, som det enkelte menighedsråd ikke selv kan bestemme over, - så det er altså ikke altid nemt at være menighedsråd.

Med hensyn til kirkeskatten er det sådan, at kirkeskatten opkræves kommunevis. De enkelte sogne/menighedsråd har dog hver deres budget, som skal godkendes af provstiet, som så sender et samlet budget for alle kommunens sogne/menighedsråd til kommunen til "opkrævning".

Derfor er "vi" med til at betale ikke blot til vort eget menighedsråd/sogn, men til alle kommunens sogne/menighedsråd.

Og sådan er det, også selv om man løser sognebånd til en præst i et andet sogn. En anden ordning vil være temmelig umulig at administrere.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen