DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsattest

Jeg er 18 år gammel, og har af omveje fundet ud af, at jeg kun er halvsøster til mine søskende. Jeg har naturligvis konfronteret dem med dette, og de siger alle, at de er sikre på, at dem som jeg betragter som mine forældre forældre rent faktisk er deres biologiske forældre, hvilket vil sige at én af dem ikke er min biologiske forælder.
Jeg vil høre om det altid er ens biologiske forældre, som står på dåbsattesten - eller om man grundet adoption kan have en dåbsattest hvor navnene på ens biologiske mor/far ikke er opgivet? - Jeg har naturligvis fået udleveret min dåbsattest, og navnene på begge mine forældre står opgivet, og stemmer overens - derfor må der enten være tale om, at det er mine søskende som har en anden far eller mor end jeg, eller at der på dåbsattesten står angivet min adoptions far/mor.

Håber I kan hjælpe.

Kære Mette,
Tak for dit spørgsmål - jeg kan godt forstå, at du spekulerer lidt.
Det ER sådan, at hvis der står to forældre på din dåbsattest, så er det dem, der er opgivet som dine forældre eller adoptivforældre.
Du er velkommen til at se alt, hvad der står om dig selv i kirkebogen eller rekvirere en udskrift derfra. Du skal bare møde op på det nærmeste kirkekontor med legitimation og måske efter aftale, da det muligvisd godt kan tage lidt tid. Dér vil du lart kunne se, om du er adopteret.
Det, du IKKE kan se, det er om oplysningerne er givet korrekt. Det KAN jo i torien godt være, at du har en anden far , og at din mor for nemheds skyld ikke sagde noget, for så er det sådan, når man er gift, at den mand, som den gravide kvinde er gift med, automatisk vil blive regnet for faderen. Dette er dog en noget spidsfindig tanke, men jeg kan mærke , at du kæmper med usikkerhed lighe nu om dine forældre og søskende.
Så altså, kig i kirkebogen, dér bør du kunne finde alt... Og hvis dine forældre lever endnu, så snak med dem om det. Jeg vil dog også råde dig til at tænke på, at dine forældre - hvad der end er "sandheden" - de har jo været dine forældre i hverdag og praksis og i kærlighed -og dén gave er nu ofte vigtigere, end hvad der evt er "sandheden".
Af ren interesse kan jeg dog godt forstå, at du vil vide besked, men bliv nu ikke for skuffet. Hvis det er anderledes, end du hidtil har troet, så husk, at det er sjældent, at forældre/adoptivforældre har ønsket at "snyde" deres barn - men oftere at man har ønsket at beskytte og værne et barn...
Med disse råd vil jeg ønske dig held og lykke og Guds fred.
Venligst,
Signe Voldby, præst