DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Dåbsgave

Vi er 2 veninder der skal til barnedåb søndag den 30. Forældrene er henholdsvis fra Guatemala og Rumænien, men har boet flere år i Danmark. Barnet skal døbes i folkekirken. Forældrene har kun ønsket sig penge
(til et overvågningskamera). Dette vil vi ikke være med til, da vi mener at en dåbsgave er en personlig ting, barnet skulle kunne mindes om denne dag. Jeg kan ikke finde noget om dåbsgaver, så jeg håber at I kan hjælpe hvad ligger der bag ordet dåbsgave? og hvor står der skrevet noget om dette.

Janne Povey

Kære Spørgere.
Tak for Jeres hyggelige spørgsmål.
Jeg forstår både dåbsforældrenes ønske om penge (for det kan jo til tider være svært at få pengene til at slå til), - og jeg forstår Jeres ønske om at give en mere personlig gave.

Med hensyn til en personlig gave, - så er der mange muligheder. Prøv for eksempel at "Google" på ordet "Dåbsgaver". Så dukker der mange sjove muligheder frem.

En god idé kan være en Børnebibel.
I kan jo ringe til præsten, der skal døbe barnet, og spørge, om barnet får en Børnebibel fra kirken - og hvis, kan I måske købe en anden.
Her kan jeg anbefale Sigurd Barretts: "Sigurd fortæller Bibelhistorier", hvor til der hører DVD´er med sange og film.

Det er jo også en mulighed at købe en børne-sangbog - måske "De små synger". Den fås både i en lille og en større mget flot udgave.

I den lidt dyrere afdeling af dåbsgaver kan man købe et "Dagmar-kors" (især til en pige) - eller noget bestik, en tallerken, og/eller et krus - eller en lille flagstang. På de sidste ting kan man få indgraveret barnets navn og forskellige oplysninger.

Den allerbedste dåbsgave I kan give barnet og dets forældre er dog, at I be´r for dem - og bliver ved med at slutte op om familien.

Til Lykke med den kommende dåb.

Gud velsigne Jer alle.

Ivan L. Jakobsen