DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

ny dåbsattest når man bor i USA

Hej
Jeg bor i USA og har mistet min dåbsattest. Kan man få en ny udstedt ved skriftlig henvendelse.Jeg blev døbt i Tjæreby kirke ved Skælskør i 1936.

Preben B Jensen

Hej Preben,
Jeg sender dig næsten samme svar, som jeg netop har skrevet til en anden dansker, der bor i Paris, og som er på vej ind i USA og mangler en dåbsattest!!
Du skal finde en kirke/et kirkekontor i Danmark ved at gå ind på nettet. En rigtig god idé at finde Tjæreby Kirke i Skælskør. Ring i åbningstiden og forelæg dem situationen - du kan selvfølgelig også skrive.
Du skal have personlige oplysninger parat, vigtigst dit CPRnr. Kirkekontoret skal bruge et par dage på at "verificere" dig, herefter er det vældig nemt at udprinte en attest, legaliseret på engelsk.
Du skal også have parat en adresse på et officielt kontor i nærheden af din bopæl, fx en kirke, et konsulat eller en ambassade. Kirkekontoret vil sende attesten dertil, hvor du kan hente din attest efter en postgang mod forevisning af legitimation.
Så held og lykke med at få en ny attest, og al Guds fred...
Signe Voldby, præst