DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Tranerne kommer

2009 mar 1

TRANERNE KOMMER…..

Foråret er på vej. Det pibler op af jorden omkring os. Knopperne vil inden længe sprænges og buske, træer og øvrige planter bliver grønne, frugttræerne vil blomstre, tulipaner og påskeliljer nikker allerede til os rundt omkring. Det er som om livet begynder på ny. Sådan er det i naturen - og sådan kan det blive for dig.

Når foråret kommer, så kommer fuglene også. Trækfuglene tager deres lange vej fra syd mod nord for at lægge æg, ruge og få ungerne på vingerne. Blandt trækfuglene finder vi tranerne, som bl.a. kommer til os fra Tyskland op over Lolland og Falster, hvor mange fugleentusiaster tager hen for at se dem og fotografere dem.

Men vil man for alvor se traner og tranedans, skal man følge med tranerne til Hornborgarsjön i Västergötland. Det har min kone og jeg gjort flere gange og i 2008 var Netkirkens daglige leder, Alex Wallin, hans kone Hanna og vores yngste søn, Thomas med og det blev til flere hundrede tranebilleder. Thomas er fotoentusiast og fotograferer meget gerne fugle, Alex er fotograf og Hanna kaster sig også ud i fotograferingskunsten. Undervejs var vi også i en smut i "Arns Fodspor" ved Gudhem Kloster, Varnhem Klosterkirke og klosterruinerne ved Varnhem.

Nu er tranerne på vej igen og i første halvdel af april er der flest traner ved Hornborgarsjön. En de dage, vi var der sidste år, var der 11.800, men nogle dage tidligere havde der været mere end 15.000. Det er et fantastisk skue og vi kan på det varmeste anbefale at tage på fotosafari efter tranerne ved Hornborgarsjön og i Arns Fodspor indenfor perioden 1.-15. april. Omkring 7.-10. april er der absolut flest traner.

Mødet med Hornborgarsjön i april er for mange en magisk oplevelse. Her finder man det svenske eventyrlandskab som hentet ud af Astrid Lindgrens sagaer. De våde enge trækker utallige fuglearter til sig og tranedansen er noget helt specielt. Tusindvis af traner, en række forskellige andefugle, sangsvaner, lappedykkere får man førsteparket til. Det er en oplevelse, som ikke kan beskrives, men netop må opleves.

Hornborgarsjön er en vildmarksperle, som ligger meget let tilgængeligt mellem Skövde, Falköping og Skara. Området er et paradis for ornitologer og andre fugleinteresserede, men også for dig, der "bare" vil have en rigtig god naturoplevelse. Men afsæt flere dage til at besøge tranerne og mød dem også ved solopgang og ved solnedgang.

Når du så er på besøg hos tranerne, så må du endelig også besøge "Arn", tempelridderen fra Jan Guillous tempelriddertrilogi, som også er blevet filmatiseret. Arn er en opdigtet person, men 1/3 af det, du finder i bøgerne, er historiske kendsgerninger og det er spændende at tage på besøg på de mange Arn-steder, først og fremmest Gudhem Kloster, Varnhem Klosterkirke og klosterruinerne samme sted. Det ligger alt sammen i Honrborgarsjöns nærhed. Men tag også meget gerne til Skara Domkirke, der spiller en stor rolle i Arn-bøgerne og videre til Kinnekulle-bjerget ved Lidköping, hvor du kan besøg andre Arn-steder: Husaby Kyrka med de to tårne og med kilden, hvor den første svenske konge, Olof Skötkonung, blev døbt. Forshem Kyrka, den kirke, som Arn ifølge romanerne lod opføre, læg mærke til stenmesterens spændende relieffer, bl.a. over indgangsdøren og tag så videre til Aranäs helt nede ved Vänerens strand, i bogen hedder den Arnäs, borgen, hvor Arn levede en del af sit liv. Der er stadig lidt ruin at se i det smukke landskab.

Når du kører til Husaby, så tag vejen fra Lidköping, drej fra ved Källby og tag den smukke og snoede vej frem til Västerplana, hvor du drejer til højre mod Husaby og forvent så at møde et meget smukt syn. Kort før Husaby finder du i skovjordbunden et meget smukt lyseblåt tæppe af blå anemoner, et storslået syn, der sikkert vil få dig til at bryde ud i Kaj Munks og Egil Harders "Blå anemone - og inden du får sunget færdig, rejser Husaby Kyrka sig for dit blik.

Har du planer om en spændende forårstur, så beslut dig til følge i sporet af tranerne og Arn i begyndelsen af april. God tur.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst.