Det er sjældent, vi fra kristne forlag møder
debutromaner af virkelig topkvalitet, men det møder vi
i Lotte Trolles debutroman "Stedfortræder".
Mange vil kunne huske Henri Nathansens skuespil "Indenfor
murene" - om ikke fra andet, så fra det pragtfulde
TV-drama med Clara Pontoppidan og Poul Reumert, hvor vi møder
familiestriden mellem en jødisk familie og en kristen
familie på grund af at en jøde og en ikke-jøde
forelsker sig i hinanden. Gennem dramaet får vi kendskab
til jødiske familieforhold og traditioner.
Det samme drama finder vi i "Stedfortræder",
men vi finder meget mere bygget op omkring et trekantdrama.
To jødiske brødre, rabbineren, Aron og soldaten,
Joel fra Jerusalem møder som drenge danske Anna under
en ferie hos deres onkel, Nathan, i Hornbæk. De genser
hende igen som voksne i forbindelse med onkelens dødsleje
og begravelse. Begge har lige fra barndommen været glødende
forelsket i hende og Aron planter sit frø i hende, mens
Joel plukker frugten.
Brødrene brydes gennem hele romanen med den kurs, de
hver især har sat sejlene efter, rabbineren Aron og soldaten
Joel. Aron, den af far velsignede, Joel, som oplever at have
mistet sin fars velsignelse, men har sin mors. Det er et Kain-Abel
drama, et Jakob-Esau-drama, et Isak-Ismael-drama samlet i ét
drama.
Det er en roman fyldt med spænding, dramatik, brødre-konfrontationer,
far-søn-konfrontationer, forelskelse og romantik og så
foregår den i klare jødiske miljøer i Israel
og i Danmark, hvor mange mennesker bliver levende for læseren,
og man kommer især ind under huden på Anna, Aron
og Joel.
Anna, først psykologistuderende og se kunsthistoriestuderende,
der har oplevet at være til overs det meste af livet.
Moderen dør, mens Anna er halvstor pige, og ingen har
tid til hende. Faderen har for travlt i sit job. Storebroren
med sit. Anna overlades til sig selv, men vokser op til at blive
en stærk kvinde, ikke mindst takket være Nathan,
jøden, der mistede sin tro, men holder fast ved traditioner.
Evolutionisten, der er fyldt med livsklogskab.
Aron, rabbineren, der kommer tættest på naturen,
når han studerer torarullerne på papyrus. Far Yaakovs
øjesten og håb, ham der skal frelse Israel. Men
også den Aron, som forelsker sig i Anna allerede i unge
år, men ikke tror han kan få hende. Og hun har det
på samme måde.
Joel, soldaten, krigeren, som på sin egen måde
vil være med til at frelse Israel. Hele barndommen og
ungdommen længes han efter fars anerkendelse og kærlighed,
mens han til fulde har mors. Deborra er generalen i hjemmet,
mens Yaakov tror, han er det. Joel er en handlingens mand og
han er den, der støtter Anna, der Aron har gjort hende
gravid - og lever i uvished om det ganske længe.
Omkring disse personer udspiller det store drama sig, flot
sat i scene og spændingen holder bogen igennem båret
af et flot kunstnerisk sprog. Det er sprog, der skaber litteratur
- og Lotte Trolle mestrer at jonglere med sproget. Skabe sprogblomster
og billeder, der planter sig på nethinden og får
læseren til at tænke. Nyd denne her: "Livet
er en hat, hvor der ikke er nogen garanti for, om størrelsen
passer". Hun bringer mange bibelske billeder ind i helt
nye sammenhænge, hverdagssammenhænge.
Det er tydeligt at Lotte Trolle elsker det jødiske
folk og Abrahams, Isaks og Jakobs Gud og den kærlighed
kan ikke undgå at smitte af på læseren. Man
oplever at være i godt selskab med Anna, Aron og Joel,
med Yaakov og Deborra, og man har svært ved at slippe dem
- også når man er færdig med side 400. |