DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Husandagtskalender

2022 nov 17

100-årig andagtsbog taler til nutidens travle troende

Det tager kun få minutter at læse den korte refleksion, men der er ord til eftertanke til resten af dagen, fortæller Jørgen Bøytler om Brødremenighedens traditionsrige andagtskalender.

Der er ikke mange udgivelser med 100 år bag sig, som stadig bevarer deres aktualitet. Ikke desto mindre er det tilfældet for Brødremenighedens Husandagtskalender.
Nogle vil kunne huske, at deres forældre eller bedsteforældre dagligt læste dagens bibeltekst og tilhørende refleksion i Husandagtskalenderen, og i dag har andagtskalenderen stadig en trofast læserskare.

Noget at reflektere over resten af dagen
Jørgen Bøytler er præst i Brødremenigheden i Christiansfeld og fortæller om kalenderen, som han har været med til at udgive i mange år.

- Traditionen med Husandagtskalenderen går helt tilbage til 1730’erne i den tyske by Herrnhut, hvor Brødremenigheden udspringer fra. Her fandt Grev Zinzendorf hver dag et ord fra Det Gamle Testamente – et løsensord – som Brødremenigheden i Herrnhut kunne reflektere over i løbet af dagen. Efterhånden som Brødremenigheden voksede, har det siden udviklet sig til udgivelsen af Løsensbogen og siden Husandagtskalenderne, som nu udkommer for 100. gang.

"Et scoop for travle troende og tvivlende"
365 forskellige skribenter fra det kirkelige landskab skriver en ny refleksion til hver dag i året, som gør teksterne aktuelle og giver indholdet en variation. De korte tekster passer godt til en travl hverdag. Det tager kun få minutter at læse den korte refleksion, men der er ord til eftertanke til resten af dagen.
"Intet mindre end et scoop for travle troende og tvivlende," skrev en anmelder i Kristeligt Dagblad for år tilbage. Og Jørgen Bøytler er enig:
- Jeg hører ofte mennesker sige, at løsensordet og læreteksten passer lige præcis til deres personlige situation den pågældende dag. Det synes jeg er fantastisk!

Giver overskud til BDM
I anledningen af jubilæet udkommer Husandagtskalenderen i to udgaver. Den klassiske røde udgave, som mange kan huske, og en ny flot jubilæumsudgave i blå. Indholdet er det samme i begge. Husandagtskalenderen 2023 er udgivet af Brødremenighedens Danske Mission (BDM) i kommission hos Forlaget Lohse og kan købes på Adventsstjerner.dk.

Brødremenighedens Danske Mission
Nørregade 14