DAGENS ORD: ”Gud, du er min Gud, jeg søger dig, min sjæl tørster efter dig, min krop længes efter dig i det tørre, udpinte, vandløse land.” Salme 63:2

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Bjarne Nederby Jessen

Netpræst

Bjarne Nederby Jessen, Ikke længere aktiv
Frikirken Salem

Mail: nederbyjessen@mail.dk

 

Har du ondt i sjælen?

1 jul. 2008

Mange mennesker har det svært. Svært med sig selv. Svært med konen/manden. Svært med børnene. Svært med omgivelserne. Mange har ind imellem lyst til at opgive. Derfor er der også flere end nogen sinde, der tager medicin for depressioner. Der er flere selvmord og selvmordsforsøg end nogen sinde tidligere, fordi mennesker har ondt i livet.

I Danmark har vi aldrig nogen sinde tidligere haft det så godt materielt som nu. Vi burde være glade og tilfredse – og mange er det og er du det, så behøver du ikke at læse videre.

Men der er også mange, der har ondt i sjælen, i psyken, i sindet. De er ulykkelige – også nu i ferietiden. Problemerne holder ikke ferie. Hvis du hører til denne gruppe, så har jeg et klart og kontant budskab til dig: ”Se jeg gør alt nyt”. Det er Jesus, der siger det i Johs. Åbenbaring 21.5. Han siger det godt nok om en fremtid, den fremtid hvor alt skal blive godt for alle, der har taget mod Jesus, som deres personlige frelser. Der er tale om tiden på den nye jord i evigheden. Men skal jeg sige dig en hemmelighed: Evigheden, det nye liv, begynder allerede her. Det begynder med modtagelsen af Jesus i sit hjerte.

Paulus siger om det i 2. Korintherbrev kap. 5:17 ”Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se noget nyt er blevet til.” Det handler om at være i Kristus. Det betyder ikke, at alle dine sorger og problemer nødvendigvis forsvinder på én gang, men det betyder, at Jesus Kristus er med dig og hjælper dig gennem sorgerne og problemerne.

Jamen, hvordan skal det gå til? Det undrede den gamle rådsherre i Israel, Nikodemus, sig også over, da han kom til Jesus om natten. Men Jesus sagde til ham: ”Du må fødes på ny.” ”Den der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.” Det var underlig tale for Nikodemus og er det måske også for dig. Nikodemus spørger Jesus: ”Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Hvordan kan det komme ind i moders liv igen?” Det lød absurd for ham – og det lyder absurd for mange mennesker i dag, det med den nye fødsel. Jesu svar er: ”Den der fødes af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige.” Den, der ikke tager imod Jesus Kristus i sit hjerte, som sin personlige frelse og bliver døbt, kan ikke komme ind i Guds rige.

Du kan tage mod Jesus som din frelser her ved computeren. Du behøver ikke at opsøge en kirke eller en præst først. Du kan bede en enkel bøn: Kære Jesus. Jeg ved, at jeg behøver dig. Jeg kan ikke klare livet uden dig. Derfor beder jeg dig om at komme ind i mit liv og være min frelser. Jeg vender mig væk fra mit gamle liv og ønsker at følge dig. Amen.

Når du først har bedt den bøn, så er du Guds barn, hører ham til og det nye liv er begyndt. I det nye liv vil jeg anbefale dig dagligt at have fællesskab med Gud Far, Gud Søn (Jesus) og Gud Helligånd gennem bibellæsning, bøn og fællesskab med andre kristne. Find en menighed og vær sammen med andre kristne, som kan hjælpe og støtte. Må Gud velsigne dig til at tage dette vigtige skridt, det vigtigste skridt i dit liv.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst

PS En af netkirkens flittige læsere har i en mail gjort mig opmærksom på, at jeg egentlig mangler en vinkel i denne prædiken - og jeg må give hende ret.

Det kan af prædikenen se ud som om alle problemer er løst, når man tager mod Jesus som sin frelser og får et nyt liv. Kristne oplever også problemer, men Jesus er med os og hjælper os.

Læseren skrev: "Du får det til at lyde som om at bare man tager imod jesus som frelser er det som om alle de sår man har /får i sjælen blir lægt, og livet bare er godt. Det er bare ikke min erfaring, jeg synes jo at livet stadig er fyldt med smerte osv, vi bliver jo ikke skånet, i kristen-livet kan det stadig gøre ondt nogle gange. Forskellen er jo bare at man med Jesus i sit liv, har ham til at hjælpe os igennem smerten."

Den betragtning er jeg fuldstændig enig i.





Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk