DAGENS ORD: ”først og fremmest skal I holde fast ved den indbyrdes kærlighed, for kærlighed skjuler mange synder.” 1. Peter 4:8

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Leif Rasmussen

Netpræst

Leif Rasmussen, Er ikke længere aktiv

Mail: leifhelga@stofanet.dk

 

Jamen går Gud da med skyklapper på …

16 maj. 2009


Da du kom til tro på Jesus, fandt der en række yderst vigtige begivenheder sted både i himlen, og inde i dig. Det opleves på vidt forskellig måde. Nogle har stærke følelser og kan fortælle nøjagtigt, hvornår det skete - andre har det på en anden måde, for dem var det, at komme til tro, en proces i deres liv. Nogle hører det for første gang, som du gør det i dette øjeblik, og de anerkender umiddelbart den historiske Jesus som deres personlige frelser. Det vigtigste er altså ikke, hvordan man finder vejen til tro på Jesus; men at man finder den.

Der sker noget, når man kommer til tro. Ofte påvirkes følelserne, og det er der ikke noget galt ved; men det er bare ikke det vigtigste. Følelser kan man ikke bygge sit liv på, de er så let påvirkelige og svinger op og ned, og de kan derfor ikke bruges som ”barometer”, der skal måle tilstanden i dit åndelige liv. Nej, det særlige ved kristendommen er den overnaturlige usynlige kraft, som ”mærker” dig, som et anderledes menneske, og bringer dig og din krop i berøring med evigheden. Det er det, der gør, at du nu har en helt ny status i Guds øjne. Først og fremmest er du retfærdiggjort. Det betyder, at Gud betragter dig og behandler dig, som om du er fuldstændig retfærdig, som om du aldrig har gjort noget forkert og aldrig ville finde på det.

Jamen går Gud da med ”skyklapper” på, eller tror han, at jeg er bedre end jeg i virkeligheden er, spørger du måske? Nej – det er slet ikke sådan, det hænger sammen. Uanset hvor svært det er at fatte, så skal du forstå det sådan, at Gud betragter dig, gennem nogle begivenheder der har fundet sted, som aldrig mere kan laves om, som har denne fantastiske betydning for dig.

Gud går altså ikke med skyklapper på. Han ved alt om, hvad du har lavet; men hans kærlighed og de følelser han har, og den måde han behandler dig på skyldes alt sammen din tro på Jesus. Den retfærdighed vi her taler om, har Jesus Kristus givet dig, og derfor behandler Gud dig, som om du var lige så retfærdig som Jesus.

Når du fatter betydningen af dette, vil du blive slået af forundring. Du vil opdage, at du ikke længere ønsker at gøre noget forkert, og du mærker, at du bliver sat fri til at leve på en anden måde.

Det er også en himmelsk begivenhed. Vi fejrer jo netop Kr. himmelfartsdag i denne tid, fordi Jesus i øjeblikket er i himlen ved Guds side, hvor han er din personlige ven, garant og talsmand. Her taler han din sag. Han har sørget for, at dit navn er indskrevet i livets bog som ”ikke-skyldig”. Derfor kan du nu træde frimodigt frem for Gud og føre samtaler med ham om alle ting i dit liv. Han har lovet både at høre og at svare dig.

Dette kaldes også ”den nye fødsel”. På samme måde som du fik det biologiske liv, som satte dig i stand til at leve på jorden, sådan sætter den nye form for liv dig i stand til at leve med Gud for evigt. Ved et mirakel, af guddommelig nåde, blev der indpodet et ikke-biologisk liv i dig. Det liv er Guds eget liv. Du er Guds barn ikke kun billedligt, men bogstaveligt.

TILLYKKE!




Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk