DAGENS ORD: ”Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær.” Filipperne 4:5

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Tomas Lindholm

Netpræst

Tomas Lindholm, Er ikke længere aktiv

Mail: rifbjerg.lindholm@gmail.com

 

Om stiger, værktøj og nærvær...

1 maj. 2010

Igennem dette forår, har jeg som så mange gange tidligere stillet mig selv spørgsmålet "Hvor er Gud når livet er svært?" - Ikke fordi jeg nødvendigvis har været gennem svære tider, men fordi mange mennesker omkring mig har. I Januar oplevede Haiti et stort jordskælv, og siden har der været mange andre naturkatastrofer. Samtidig kender vi næsten alle til personlige relationer som har oplevet sygdom, tab eller andre former for problemer. Det er helt normalt at spørgsmålet om hvor Gud er, melder sig. Og svaret bliver mere og mere klart for mig. Han er det samme sted som han er i gode tider – Nemlig lige ved siden af mig! Hvordan jeg så forholder mig til dette faktum, er en helt anden sag.

Vi har i starten af april fejret påske, hvor vi som altid bliver mindet om at arbejdet er gjort og prisen er betalt. At Gud sendte sin søn til verden, at ren og skær kærlighed og fordi han ønsker fællesskab med os. At Jesus døde på et kors og tog straffen for al min skyld – og at han opstod igen. Men næppe er påskeliljer visnet hen og påskeæg kommet på udsalg i supermarkederne, før jeg igen kan tage mig selv i at "ville gøre Gud tilfreds". Hvis jeg nu bruger min tid mere fornuftigt, prioriterer bedre eller bare sørger for at bruge god tid med min bibel, så klatrer jeg sikkert lidt længere op af stigen mod Gud. Og sådan rokerer jeg indimellem om på mit liv, og de ting jeg bruger min tid på – uden at mærke den helt store forskel. For Gud er nærværende, og helt tæt på... Historien om de to disciples vandring mod Emmaus (Lukas 24:13-35), som vi ofte læser i forbindelse med påskefejringen, fortæller jo netop om dette; At Jesus kommer og går sammen med os. Han følger med os på vejen, men det er ikke altid at vi lægger mærke til det. Derfor har vi så mange andre sære ting for, i vores forsøg på at "fange Guds opmærksomhed", uden at vide at vi allerede har den helt og fuldt.

Højtiderne minder os, at det var Gud der kom til os. At han kravlede ned af den stige som vi ikke kunne klatre op af, ved egen kraft. At han er nærværende i det liv som vi lever – uanset hvordan vi lever det.

Om kort tid skal vi fejre pinse, i anledning af Helligånden blev givet til Jesu efterfølgere. Må Helligånden få lov at åbne vores øjne og minde os om Guds nærvær. Så vi ikke bare ved om det, men virkelig mærker det. Og må vi i stedet for at forsøge at gøre Gud tilfreds på alle mulige andre måder, begynde at leve så vi er opmærksomme på hans nærvær – både når det går op og når det går ned ad bakke i livet.

Jeg synes fortællingen om disciplene på vej mod Emmaus, fortæller så meget om at vi ofte ser tingene fra et forkert perspektiv. Interessant er det ihvertfald at når de to disciple fortæller historien om Jesus og påskens begivenheder, så ser de mislykkethed, fiasko og nederlag, mens Jesus ser oprejsning, sejr og succes. Gad vide om det nogen gange er ligesådan i de situationer vi står midt i?

Indimellem minder vi måske lidt om manden der opdager, at der er ved at være oversvømmelse i kælderen, pga. et sprængt vandrør. Han ringer selvfølgelig til blikkenslageren som fluks sender en mand ud til huset. Men da blikkenslageren ankommer, spænder manden selv sit værktøjsbælte om livet og siger "Godt du kom, jeg har brug for dig!". Så begiver de sig ellers ned i kælderen og sopper gennem vand, for at komme hen til vandrøret. Her begynder manden at reparere så godt han kan, med gaffatape og lignende – uden på noget tidspunkt at spørge blikkenslageren til råds, eller låne hans værktøj. Vi har brug for at lade Helligånden komme til og gøre arbejdet, også selvom det måske har nogle omkostninger for os.

Må de kommende måneder, hjælpe os til at lægge vores stiger og værktøjer ned. Så vi istedet for at lede efter svar og løsninger på egen hånd, må få lov at mærke Guds nærvær og ledelse, også når livet er svært!






Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk