DAGENS ORD: ”først og fremmest skal I holde fast ved den indbyrdes kærlighed, for kærlighed skjuler mange synder.” 1. Peter 4:8

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Claus Bækgaard

Netpræst

Claus Bækgaard, Præst
Roskilde Baptistkirke

Mail: claus@netkirken.dk

 

Hvem siger du, Jesus er?

16 aug. 2010

Hvem siger du, Jesus er?



Jesus kaldte ganske almindelige mennesker, som dig og mig, til at følge ham. Udfordringen var ikke så kompliceret og det handlede hverken om tegn i sol, måne eller stjerner. Han forudsættende ikke, at de skulle kunne det ene eller andet, have en stærk overbevisning eller tro, leve på en bestem måde, være af den rette familie, være belæst eller noget andet. Alt han gjorde var at udfordre dem med ordene ”Følg mig!”

Med andre ord, inviterede han dem med ind i hans verden – hans historie. Og ved at vandre sammen med ham, opleve hans undervisning, hans møde med andre mennesker etc., blev de ganske enkelt en del af hans historie.
Men trods deres absorberen ind i hans historie, udfordrede han dem fra tid til anden, til selv at skulle tage stilling. Det var ikke nok bare at flyde med. De fulgte ham, var med ham og blev sendt ud for ham, men dette var alligevel ikke helt nok. Der måtte en personlig stillingtagen til.


På et tidspunkt spurgte Jesus dem, hvem folk sagde han var. De forklarede ham de forskellige idéer og tanker der var om ham. På mange måder, er det ofte også sådan vi forholder os til vores tro på Gud. Problemet er bare, at det meget nemt bliver noget distanceret, og ikke noget, vi direkte forbinder med vores eget liv og derved måske heller ikke får nogle konsekvenser ind i vores liv.

Men Jesus fortsatte, og spurgte dem igen: ”Men I, hvem siger I jeg er!” Jesus ønskede ikke bare et distanceret svar, men hvad deres egen overbevisning var. Peter, om så ofte bliver talsmand for alle disciplene svarer ham: ”Du er Kristus, den levende Guds søn!” Dette svar var ikke længere et distanceret teoretisk svar – troen var blevet levende og nærværende for Peter. Den var blevet personlig.

Jesus svarede ham: ”Du er en velsignet mand, for det har du ikke fra mennesker, men min Far i Himlen har åbenbaret det for dig!” Gud selv kan med andre ord gøre troen levende for dig og for mig.

Søren Kierkegaard taler om, at kristendommen ikke er en lærer. Mao. Det er ikke en teori – det er liv, en relation. Lidt som et håndværk der skal læres. Det er ikke noget vi bare teoretisk kan forholde os til. Den skal leves og den skal leves ud.

Åbenbaringen får vi, når vi siger ja til Jesus udfordring ”Følg mig!”, for også i dag udfordre han dig til at blive en del af hans historie. Vil du følge ham, blive en del af hans historie og leve så meget i den, at den bliver din egen historie? Spørg dig selv, hvem du siger, Jesus er. Dit svar vil give dig en ganske god indikation om, hvorvidt kristendommen er en teori for dig, eller om den er blevet noget personligt for dig.


Du kan læse om det man kalder ”Peters bekendelse” i eks. Mattæus 16,13-20



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk