DAGENS ORD: ”Gud, du er min Gud, jeg søger dig, min sjæl tørster efter dig, min krop længes efter dig i det tørre, udpinte, vandløse land.” Salme 63:2

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Bjarne Nederby Jessen

Netpræst

Bjarne Nederby Jessen, Ikke længere aktiv
Frikirken Salem

Mail: nederbyjessen@mail.dk

 

Det ene fornødne

16 jan. 2011

Det ene fornødne
Lukas 10:38-42.

”Kun ét er fornødent", siger Jesus i teksten i Lukas Evangeliet kapitel 10 vers 38-42. "Eet er fornødent". Det kender vi vel alle til. Vi har erfaret det ene fornødne ved siden af alt det mindre fornødne og unødvendige. Den vidunderlige smag af det ene fornødne. Det vigtigste for os.

Tag f. eks. et ægteskab. Det begynder gerne med det ene fornødne. Forelskelse. "To lys på et bord, tre forløsende ord" - jeg elsker dig. Du er den eneste ene. Jeg vil elske dig hele livet.

Så går årene, og meget andet lægger sig oveni og langsomt kan det ene fornødne drukne i alt det, der kommer til, og som faktisk er mindre fornødent. Det ene fornødne i ægteskabet, det, der skulle være selve kilden til livslang glæde, sygner hen og for nogle forsvinder det.

Jesus siger til Martha: "Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende." Hvad var det egentlig Maria gjorde? Hvad havde hun valgt? Hun sad ved Jesu fødder og lyttede - som et barn hos sin far eller mor.

At være barn hos Gud, det er det ene fornødne. Det mest fornødne af alt. Det livet drejer sig om. Meningen med livet.

"Den, der ikke bliver som et lille barn, kan slet ikke komme ind i Guds rige", sagde Jesus ved en anden anledning. Det lyder for nogle som en trussel. Men det er også en invitation til det ene fornødne: at være barn af Gud. Det mest fornødne i hele verden. Det er ganske enkelt tilværelsens omdrejningspunkt: at være ved Jesu fødder, at være i sin himmelske Fars favn, at være barn af Gud.

Midt i en hektisk hverdag at kunne lukke døren bag sig, sætte sig ned, tænde et lys. Et lys på et bord, to forløsende ord. Et sted, hvor jeg ikke skal præstere, være voksen, fornuftig, kontrolleret, spille spillet, være from, men bare være hos Gud, være i Guds faderfavn: klage, skælde ud, pive, stille spørgsmål, synge, lade glæden få frit løb, være stille. Bare mærke sig båret af vores himmelske Far. DET er det ene fornødne.

"Hvad enten vi lever eller dør, hører vi Herren til." Det er en svimlende tanke, men ikke desto mindre sand.




Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk