DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Hans Fhær Larsen

Netpræst

Hans Fhær Larsen, Netpræst, formand netkirken
Græsted Frikirke

Mail: hans.fhaer@gmail.com

Hvad er ”I God tid? I Rette tid? For sent?”

1 jul. 2011

Tid er en underlig størrelse, som fylder mere og mere i vores liv, samtidig med at vi har mindre og mindre af den. Vi kan navigerer i nuet, og kan være den type der altid er i god tid, altid lige til rette tid og så den der altid kommer for sent.

Man siger:
”Pyh ha. Jeg kom lige i rette tid”
”Jeg var heldig, jeg var på rette sted til rette tid.”

Det er lidt sjovt, at jeg helst vil være til rette tid og ikke spilde tid på at vente, ved at være i god tid, eller ærgre mig over at komme for sent.

Dem jeg aftaler med, vil jeg helst have kommer i god tid, og ikke for sent. Jeg kan faktisk godt blive ret irriteret på folk der kommer lige i rette tid. Det stresser mig, at bekymre mig, om de nu også når det.

Vi bør lærer af ungdommens ubekymret hed. På et tidspunkt, hvor vi skulle på ferie, havde jeg en aftale med min søn, om at han skulle komme direkte i lufthavnen, hvorfra vi så skulle flyve på ferie. Jeg havde tydeligt fortalt ham, at hvis han kom for sent måtte han bare blive hjemme. Vi stod der og havde tjekket ind, fået bagagelabels og skulle til at sende vores kufferter af sted ved bagage drop, da han kom fra nattoget med en hot dog i hånden. For ham var der masser af tid, og jeg havde stresset forgæves.

Jeg havde nok taget et tog tidligere. Det kunne jo være forsinket. Haft en plan B, eller sikret mig på en eller anden måde.

Min erfaring med min Far i himmelen Gud er, at han er præcis som min søn. Altid i rette tid. Han kommer afslappet anstigende til rette tid, med overskud til at være irriterende rolig. For han har tiden i sin hånd, og fuldstændig styr på det.

Jeg må indrømme, at jeg har brugt ret mange kræfter på at, bede ham om at være i god tid. Og min personlige erfaring med mine 57 år, og hvad jeg kan læse mig til i Bibelen, er det sådan Han er. Altid til rette tid, og aldrig for sent. Hvis der er nogen der er forsent på den, så er det mig der forpasser min chance.

Jeg prøvede lige at søge i bibelen. I god tid findes ikke. I rette tid findes 12 gange, og for sent findes 18 gange. Og det med for sent er ikke om Gud, men om/til os om at vi kan forpasse chancen i vores liv.

Når jeg ser tilbage, trøstes jeg over at Gud er trofast og altid til rette tid.

Når jeg ser frem bekymres jeg stadig om han når det.

3. mos 26:3
Hvis I adlyder mine befalinger og nøje overholder mine love, vil jeg sende regn til rette tid, så jorden giver gode afgrøder, og træerne bugner med frugt.

Salm 104:27
Hele skabningen er afhængig af dig; du giver dem føde i rette tid. Du giver - skabningen tager; du åbner din hånd med føde til alle, de mættes under dit rige forsyn.

Ord. 15:23
Alle ønsker at give gode råd; hvor føles det skønt at tale rette ord i rette tid!

Matt. 10:19
Når I bliver slæbt for retten, så lad være med at spekulere på, hvad I skal sige til jeres forsvar; I vil få de rette ord i rette tid.

2. kor 6:1
Som Guds medarbejdere beder vi jer om ikke at lade dette budskab om Guds store godhed og nåde slippe jer af hænde. 2For Gud siger:
»Til rette tid bønhørte jeg dig.
På frelsens dag kom jeg dig til
hjælp!«
Den »rette tid« er nu, hvor Gud er parat til at tage imod dig. »Frelsens dag« er i dag.

Hilsen Hans