DAGENS ORD: ”Gud, du er min Gud, jeg søger dig, min sjæl tørster efter dig, min krop længes efter dig i det tørre, udpinte, vandløse land.” Salme 63:2

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Preben Brohus

Netpræst

Preben Brohus, Pens. pastor, Fredensborg.

Mail: p.brohus@apostolic.dk

 

Søg først Gud

16 maj. 2011

I Matt Ev. 6:33 læser vi:
Søg først Guds rige og hans retfærdighed,
så skal alt det andet gives jer i tilgift.


Det er en fantastisk hilsen til en verden, som ligger i uro og økonomisk krise – tænker du måske. Det er det også, selv om det ikke lige er det materielle jeg tænker på. Egentlig er jeg ikke talsmand for, at du blot skal bede om alt hvad du ønsker dig – og så vil du få det. Jeg tror Gud er klogere end os – og han ved bedst hvad der tjener os bedst. Nogle gange er det måske bedst ikke at få det svar, som man kunne ønske dig.

Og så alligevel. Bed om hvad som helst – siger bibelen. Sætter vi denne lille opfordring op sammen med skriftstedet i indledningen, så kan det måske alligevel nytte.
Ordet ALT DET ANDET – er en vigtig lille passus. Jesu tale handler jo om hans omsorg for os, hvor han godt ved, hvad vi trænger til.

Det er jo en del af bjergprædikenen, vi her læser. Og det er bekymringer – Jesus taler om. Han fortæller os, hvor meget vi er værd, og ønsker derfor det bedste for os. Tænk på det – sådan er vor frelser.

Se til markens liljer – siger Jesus. De bekymrer sig ikke. De står der i alt sin flor – og skal ikke bekymre sig om tøj. Eller himlens fugle – de sår ikke og høster ikke. De samler ikke i lade. De får mad. Hvorfor bekymrer I jer om tøj og mad, - se hvordan skabningen klarer sig – er egentlig det Jesus siger.

Selvfølgelig er det let at skrive det, når man har sit på det tørre – som man siger. Vi har jo de daglige fornødenheder – men det er der mange, som ikke har – og som har grund til bekymring. Mange lever i nød og fattigdom. Vi får det jo serveret hver dag i TV.

Sammenligningen mellem vore forhold og så det, vi ser, kan få os til at stille spørgsmålet: Hvad er vort behov. Her er det Jesus siger: I har jo det hele. Hvorfor så bekymre jer.

Min opfordring til dig som læser det er, find hvile i dit liv. Prøv at søge Gud før alle andre eksperimenter. Du vil så opleve, at Han sørger for dig. Han vil give dig det, som du har brug for – både når det drejer sig om dine daglige fornødenheder såvel som dit åndelige liv.

Livet har givet mig den erfaring, at hvile i Gud er utrolig værdifuldt. Jeg vil derfor opmuntre dig til at
Søge Guds rige først
så vil du få alt det andet i tilgift.


Guds fred
Preben Brohus



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk