DAGENS ORD: ”Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud.” Ezekiel 36:27

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Tomas Lindholm

Netpræst

Tomas Lindholm, Er ikke længere aktiv

Mail: rifbjerg.lindholm@gmail.com

 

INTET at rose sig af!

1 nov. 2012

Effeserbrevet Kap. 2:1-10
Engang var I åndeligt set døde på grund af jeres synd og oprør mod Gud. I fulgte strømmen og lod jer lede af tidsånden. I fulgte herskeren over de onde åndsmagter, den ånd, som stadig styrer dem, der lever i oprør mod Gud. Sådan har vi været alle sammen. Vores livsstil afspejlede de lidenskaber, der beherskede os, og vi gjorde alt, hvad vores lyster og tanker lokkede os til. Af natur var vi som alle andre under Guds vrede og dom.

Men Gud er fuld af barmhjertighed. I sin store kærlighed gav han os, som var åndeligt døde midt i vores synder, et helt nyt liv sammen med Kristus – men husk, at det kun er ved hans nåde, at I fik del i det evige liv! Ikke alene har vi fået et nyt liv gennem Kristus, men vi har fået plads ved siden af ham i den himmelske verden. Hvad Kristus har gjort for os, vil for altid være en demonstration af Guds fantastiske nåde og godhed. Ved Guds nåde er I frelst i kraft af jeres tro på Kristus. Det er ikke jeres egen fortjeneste men en gave fra Gud. Det er ikke en belønning for gode gerninger, og derfor er der heller ingen, der har noget at prale af. Gud har gjort os, til det vi er. Vi er nye skabninger i Jesus Kristus, så vi kan gøre de gode gerninger, som Gud i forvejen har lagt til rette for os.


I USA findes der en skole der hedder "Gainesville state" – Det er et ungdomsfængsel, for stærkt kriminelle unge. De her unge er mellem 16 og 25 år og har aldrig fået muligheden for at spille college football. Men i fængslet har de trænet sammen og de har et hold. Det er bare sådan at hver eneste kamp de har spillet har været mod alle odds. De havde ikke den bedste træning, de bedste træningsmuligheder, og slet ikke det bedste ry... og det betød, at hvis der var nogen hold, som ALLE ville vinde over, så var det: "Gainesville state". Indtil indbyggerne i byen "Krum" i Texas (En by som ligger ca. 100 km fra Gainesville), besluttede sig for noget specielt. De ville heppe på gæsterne... Så fanklubberne, forældrene, søskende og venner satte sig ind i navne, placeringer og lignende på modstanderhodlet og så heppede og sang de for det hold, istedet for deres eget hold "Grapevine christian scool" Og det endte med at flere hold i den division, tog modstanderholdet til sig og heppede på dem, der kom sponsorer til, cheerleaders osv. osv. – Bare for at gi' dem håb, som de sagde. Det gjorde en kæmpe forskel for de her mennesker...

Jeg tror at Jesus var sådan en, som heppede på det hold som ingen af de andre holdt med. Faktisk var det ofte det, som fik ham ind i problemer... at han hang ud med mennesker, som ingen af de andre rigtigt ville omgåes.

Hvis vi for alvor lever efter de vers jeg begyndte med fra Efeserbrevet, så tror jeg det afspejles – at der ikke er så stor forskel på mig og på andre mennesker. "Sådan har vi været allesammen" skriver Paulus.
Men det handler ikke om evner – Det handler om nåde!
Det handler ikke om vores personlige værdi – men om hvad Gud gør!
Det handler ikke om hvad vi kan I os selv – men hvad Gud kan gennem sin ånd.

Man kan sige at det Paulus skriver er en slags "Før og efter billede"... Han maler to billeder for os, et før kristus (1-3) og et efter Kristus (4-7). Før billedet handler om død, oprør og om at være slave af ondskaben. Om at være under Guds vrede og dom. Men efterbilledet, begynder med et "Men" og handler om et helt nyt liv, om nåde og om evigt liv. Om nye skabninger, som er skabt til at gøre gode gerninger.

Der fandtes en gruppe mennesker på Jesu tid, som havde viet deres liv til Gud og som kaldte sig selv for "de tilsidesatte" eller "de hellige" – Fordi de var sat til side til et vigtigere formål... Vi kalder dem "Farisærene", men det er hvad ordet betyder – "Tilsidesat". Der var flere grupper af mennesker og utallige navngivne mennesker som de aldrig ville drømme om at bruge deres tid på...

Det at være kirke, handler i høj grad om at heppe på de andre – på trods af alle odds. Det handler i høj grad om at gøre gode gerninger, og om at være skabninger som gør godt rundt omkring os – fordi det er det vi er skabt til. Der er INTET vi kan rose os af. Der er INTET vi kan pege på selv at have opnået. Det handler udelukkende om at Gud gjorde noget for os – og at vi gerne vil kommunikere at han også kan gøre det for andre!


Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk