DAGENS ORD: ”Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær.” Filipperne 4:5

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Ruth Cilwik Andersen

Netpræst

Ruth Cilwik Andersen, Præst
Frikirken Salem

Mail: rca@mail.dk

 

Det aller-, aller-, allervigtigste

1 jun. 2013


Du skal elske Herren, din Gud,
af hele dit hjerte,
med hele dit liv
og med alle dine tanker…
og din næste..
!”
Matt 22,37

Konteksten til det ovennævnte bibelskriftsted er følgende: en del af de skriftkloge jøder, som blev kaldt farisæere, samledes og blev enige om at sætte Jesus på prøve med følgende spørgsmål: hvilket af de mange bud er det største?
Når man ser lidt nøjere på teksten i hans svar, ser man, at det ikke handler om det første bud i betydningen nr. 1 af en lang serie af andre bud med numre på. Det drejede sig mere om det største bud i betydningen af det aller-, aller-, allervigtigste, det, der står over dem alle sammen og samler alt i sig.
Og når man læser det endnu en gang, så drejer spørgsmålet sig nok heller ikke om det vigtigste bud, men om hvad der overhovedet er vigtigst af alt her i livet og altid må have førsteprioritet! Kort sagt dét, som kunne være svaret på menneskets spørgsmål om, hvad det hele drejer sig om, også hvad kirkelivet og fællesskabet drejer sig om, og hvad det er, der giver livet dets dybeste og mest stabile mening.
Jesus svarer ret provokerende uden omveje, uden at pakke det ind: af hele dit hjerte, med hele dit liv og med alle dine tanker skal du elske Gud og din næste…! Her findes livets helhjertethed og gør det tydeligt, at halvhjertethed ikke er nok til at få et meningsfyldt liv. Det virkelig tankevækkende er, at Jesus uopfordret fortsætter med et andet bud, som egentlig ikke er et andet bud, da han vægter det lige så tungt som det første bud: elsk din næste! Det ene bud kan ikke stå alene!
Én af dem, der fulgte med Jesus dengang, Johannes, udtrykker det samme fra en anden vinkel:
Hvis nogen siger: ’jeg elsker Gud’, men hader sin broder (sin næste), er han en løgner; for den, der ikke elsker sin broder, som han har set, kan ikke elske Gud, som han ikke har set!” 1. Johannesbrev kapitel 4, vers 20.
Her fanger Johannes vores tendens til at skille Gud og vores daglige liv fra hinanden. Gud får et hjørne eller to af vores liv og resten klarer vi selv. Men livet og troen hænger sammen. Siger jeg at jeg elsker Gud, så kan det ses på, hvordan jeg behandler mine medmennesker og også, hvilke valg jeg i øvrigt træffer! Hele mit Jeg bliver påvirket af det og dermed mine værdier.
Når du kender Gud personligt og har oplevet hans enestående kærlighed til dig, vil du opleve, at dette bud i bund og grund ikke er et krav men en helt naturlig konsekvens af hans kærlighed til dig. Hvis du ikke kender Gud og har svært ved at vide dig elsket af Ham, er Han ikke længere væk end et suk, et spørgsmål, en sætning – en bøn. Jeg kan love dig, at Han prompte vil give sig til kende, hvis du vender dig til Ham! Det har Han i al fald gjort hos mig – på en måde, jeg kunne forstå!

Mange hilsner

Ruth Cilwik Andersen
Præst i Frikirken Frederiksværk
Mobil: 5091 2903
Mail: ruth.cilwik@salem.dk




Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk