DAGENS ORD: ”Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud.” Ezekiel 36:27

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Ruth Cilwik Andersen

Netpræst

Ruth Cilwik Andersen, Præst
Frikirken Salem

Mail: rca@mail.dk

 

GUDS VISION MED JULEN

16 dec. 2014

Vision er et stort og brugt ord. For at give ordet kød på skal vi se på nogle mennesker, der havde både ord, passion og handlekraft:

1907 Henry Ford, en dynamisk erhvervsleder
Han vil gøre biler tilgængelig for alle familier i hele USA og holder en visionstale til alle medarbejder i Ford-firmaet. Alle lå højt, men 15 år senere blev så mange biler produceret at prisen var ned på 299 dollar og solgt i tusindvis til familier i hele USA.

1940 Billy Graham, teologistuderende
Han fortæller sine medstuderende om drømmen at fylde USA’s stadions for at fortælle så mange som muligt om Guds kærlighed og tilstedeværelse. 10 år efter var det første stadion fyldt. I år bliver han 95 år og har nået 210 millioner mennesker med det budskab han brændte for. Over en milliard mennesker har hørt det budskab via TV eller radio!

28. august 1963 Martin Luther King, en præst og en borgerrettighedsforkæmper
Han stod foran Lincoln Memorial i Washington DC og holdt den verdenskendte tale om: ”Jeg har en drøm,…. at vore børn en dag vil leve i en nation, hvor de ikke vil blive bedømt på deres hudfarve, men på, hvordan de er som mennesker… I 1964 vedtog senatet en lov, der stoppede raceadskillelsen i USA.

Mens jeg tænker på disse mennesker, kan jeg livlig forestille mig, hvor hårdt de har arbejdet for deres vision endda med livet som indsats. Deres tanker var fyldt med dét billede af fremtiden, de vil være med til at skabe. Og det er nok også den bedste definition for ordet vision: ET KLART BILLEDE AF FREMTIDENS VIRKELIGHED.

GUDS VISION MED JULEN
Når mennesker kan have et så klart billede af fremtiden og brug stor energi på gennemførelsen, hvor meget mere må en Gud have af det?
Jeg fandt en sætning der ikke lige er den mest citerede her i juletiden, men der siger rigtig meget om den storslåede vision Gud Faderen havde med at sende sin søn Jesus til denne jord. Den står i Kolossenserne 2.9:
For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod og i ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den.

Bibelen på hverdagsdansk udtrykker på følgende måde:
“For i Kristus er hele Guds væsen åbenbaret i menneskelig skikkelse, og alt, hvad I har brug for, kan I få fra ham. Han er den højeste hersker, og alle andre magter og myndigheder i universet er underlagt ham”

Andre tolkninger siger
”Guds hele natur levede i Kristus i den menneskelige form. Fordi du tilhører Kristus har du alt dét du behøver.” (New international readers version)
For I ham bor hele den guddommelige fylde – legemliggjort og I er blevet I ham bragt til denne fylde…
(Tysk Elberfelder Übersetzung)

Det er nemt at forestille sig et lille barn i krybben i en stald østpå, men at forestille sig, at dette lille barn indeholdt al guddomsfylde er en satsning. Det nye testamente fortæller om mennesker der både impulsiv rejste sig fra deres arbejde og fulgte Jesus, da han spurgte dem om de vil følges ad og dem, der tvivlende opsøgte ham med spørgsmålene.

Dengang kunne man opsøge ham, i dag kan vi læse om Jesu liv og at han i høj grad levede op til formidlingen af guddommelig indsigt, kærlighed og kraft. Der mangler hverken tegn og under, kraftfulde taler og reaktioner fyldt med barmhjertighed. Der er også vidnesbyrdene fra mennesker omkring os, hvordan Han greb ind i svære og vanskelige situationer eller rådgav til at gå den rette vej.
Det er og bliver en sag om tro at møde Kristus og dermed den guddommelige fylde.


Julen giver igen en fantastisk anledning til at tænke konsekvenserne af Jesu komme igennem; Guds vision bliver opfyldt i et hjerte der åbner sig for Ham og oplever at ”jeg har alt dét, jeg behøver”

Glædelig Visions-Jul
Med kærlig visionshilsen

Ruth Cilwik Andersen




Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk