DAGENS ORD: ”først og fremmest skal I holde fast ved den indbyrdes kærlighed, for kærlighed skjuler mange synder.” 1. Peter 4:8

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Peter Götz

Netpræst

Peter Götz, Er ikke længere aktiv

Mail: missionsforstander@missionsforbundet.dk

 

Det er snart overstået

16 dec. 2005

Ja – det er julen, jeg mener. Ikke at den generer mig eller for så vidt er skadelig eller kedelig, men det er da godt den kun er der én gang om året. For hvor er der meget, man skal nå. Der var en gang, hvor man kunne nøjes med at GÅ sig varm, hvis det var koldt. Men – det var vist dengang, hr. Faber! Nu løber vi, ikke så meget for at holde os varme. Mere for at nå det hele – eller måske endda nå det dobbelte på den halve tid.

Udfordring
Selv om man dybest set har godt fat i julens ’virkelige sandheder’ og grundlæggende er udmærket i stand til at skelne mellem Julemanden og Jesus, så har denne tid det altså med at blive hektisk og stresset. Dagene er korte. Mørket lægger en dæmper på alt. Vejret er råt, og når man forpustet og træt sætter sig for at slappe lidt af foran TV’et, bliver man præsenteret for alverdens øvrige problemer. – Og hvordan er det så lige, man får fat i det væsentlige?

Fred på jord og fryd dig du lille børneskare.
Det kræver sin helt egen disciplin, hvis man virkelig ønsker julen som en fredfyldt tid. Det udfordrer os på hele vores tilrettelægning af tid, økonomi og indre fokus. For vist er julen budskabet om frelseren til en fortabt verden, vist handler det om lyset, som mørket ikke kan besejre, vist er julens budskab fyldt med fryd og glæde, men disse store smukke følelser og erkendelser lander ikke hvor som helst. Som fuglen, der må bygge sin rede i ro og mag, for at sikre sine unger en tryg opvækst, finder den guddommelige fred og glæde sit rum, hvor roen og rammerne er til det. Brorson siger det sådan i den lidt vemodige julesalme, Min Jesus altid vanker:

Ak, kom, jeg vil oplukke mit hjerte, sjæl og sind
med tusind længselssukke, kom, Jesus, kom her ind!
Det er ej fremmed bolig, du har den dyre købt,
her skal du blive trolig i kærligheden svøbt.

Det er i det længselsfulde og åbne hjerte, at jul bliver til jul – og at jul bliver til Jesus. Og før jul bliver til Jesus, er det ikke jul – set fra et kristent synspunkt. Men når Jesus først er blevet født i vort hjertes rum, og får lov at fylde det, så bliver det jul. Det er evangeliets genialitet, at Himlenes Herre ikke tramper ind på vores klode med bulder og brag, men som et lille uskyldigt menneskebarn, som alle må elske. Og fra det øjeblik vi har bøjet vores knæ ved krybben, bliver vi aldrig mere de samme.

Peter Götz, Strandvejskirken, Humlebæk



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk