DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Netpræst

Mail: signevoldby@gmail.com

Tro er en privatsag…

16 jan. 2006

Jens Rohde har meldt sig ud af folkekirken!
Han har ærgret sig over præsters juleprædikener med kritik af regeringens flygtningepolitik, og debatten har også rummet mange læserbreve med samme tema: at tro er en privatsag.

Det vil jeg gerne skrive lidt om – IKKE om regeringens politik eller andre præsters prædikener, men om tro i det hele taget – og også om tro er en privatsag.
”Bare du tror på et eller andet, så går det nok,” siger man tit.
Men tro er IKKE en mystisk kraft, hvor vores troshandling får et eller andet – hvadsomhelst! – til at ske. Det hjælper ikke at tro rigtig rigtig meget, hvis det, du tror på, er forkert.
Tro er egentlig bare tillid – en tillid, der er rettet mod en genstand, et objekt, som giver denne genstand mulighed for at gøre noget for den, der tror.

To gode hverdagseksempler er, at hvis du har tillid til en bil, så vover du at sætte dig ind i den, og bilen kører dig (ved hjælp af en god chauffør og mange tekniske ting!!) et bestemt sted hen.
Hvis du har tillid til en flyvemaskine, så lader du den fortrøstningsfuldt bære dig i 9 km. højde og bringe dig til dit mål.
Det meget åbenlyse ved tro som tillid er derfor, at tro IKKE er, hvad vi gør, men hvad vi tillader det, vi tror på, at gøre for os.
Tro på kirkens Herre Jesus er en tillid og en åbenhed, der giver Ham mulighed for at gøre noget for os, og derfor kan tro ikke måles eller ses på, hvor meget vi gør for Jesus Kristus, men på hvor meget Han får lov til at gøre for os.

Bibelen og kirkens historie fortæller om det, som Jesus kan gøre ved sin ånd for mennesker.
Fx tilgive os – tilgive alt det, der er gået galt for os og som gør ufattelig ondt – Jesus kan bære det og forvandle situationen, så der bliver ny begyndelse.
Troens mulighed er: vil du modtage Hans tilgivelse?
Vi kan også stå med dette nye år foran os og være lidt usikre på, hvad året kan bringe – ved du, at Jesus kan gå foran dig – ind i de mange nye dage og bane en vej og være et lys i mørket.
Troens gave er: må Hans lys skinne for dig?
Når vi hører om tsunamier og fugleinfluenza og terror og selvmordsbomber og knivstikkerier, kan det skabe angst og usikkerhed, for vi ved jo, at det findes alt sammen – vi ved jo, at døden findes… I bibelen fortæller Guds levende ord om håb og fred og velsignelse midt i verdens kaos. Guds ord fortæller om korset, hvor Jesus gik ind i livets smerte for at kunne gå med os, når vi har det svært.
Troens spørgsmål er: vil du lytte til disse levende ord, fulde af håb ved at læse i Bibelen?
Hvor meget vover du at lade Jesus gøre for dig?
Og så er vi igen ved sætningen: Tro er en privatsag.
Det lyder flot, men det passer ikke.
Tro er en åbenhed for Jesus, der kan gøre alting nyt – den første kristne kirke blev kendt ikke for deres store tro, men på hvad Jesus gjorde for dem.
Han gav dem mod til at bede for folk, der var syge, Han åbnede deres hjerter, så de delte mad og hjælp ud til fattige, Han tilgav dem , så de vovede at række tilgivelsen videre til andre, Han fyldte deres sind med en jublende glæde, så de måtte dele med andre, det at Jesus lever.
Derfor SÅ mennesker omkring dem, at de kristnes liv blev anderledes og fulde af glæde, fordi Jesus fik lov at gøre noget for dem.
Så troen er ikke en privatsag, der bare er derinde i hjertet – troen er et liv at leve, der fyldes af, hvad Jesus Kristus får lov at gøre for os.