DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Bo Nicolai Skov, Præst
Frikirken Salem

Mail: bonicolai.skov@salem.dk

Salige er de fattige i ånden

1 dec. 2021

Matthæusevangeliet 5:3-5
Salige er de fattige i ånden,

for Himmeriget er deres.

Salige er de, som sørger,

for de skal trøstes.

Salige er de sagtmodige,

for de skal arve jorden.

Med disse ord, indleder Jesus det vi i dag kalder for bjergprædiken.
Det er springbrættet til en af de mest afgørende steder i biblen, i forhold til hvordan vi forholder os til Gud.

Man ser hvordan Paulus eksempelvis har det som sit bagtæppe, men også hvordan det var med til at definere den tidlige kirke.

Men hvad siger det os i dag?

For selvom bibelforskere, til stadighed, diskutere hvad "fattig i ånden" præcis betyder og hvor trykket i forståelsen skal være, så står det klart, at det ikke er noget positivt.
De tre ting Jesus starter ud med her, er ikke tre ting du burde tage med ind til en jobsamtale - hvert fald ikke hvis du vil have jobbet.

Men det rører noget dybt i mig, når jeg læser det. For hvad siger det om at være "en god kristen"? Eller at "leve et godt liv"?

Et helt menneske!
Jeg tror at Jesus kalder os til at turde at være hele mennesker. Til at genkende vores åndsfattighed, vores sorg og vores sagtmodighed, i os selv. For først der ser vi dem der i sandhed har brug for hjælp.

For Guds rige udfolder sig ikke i perfekte mennesker, men mennesker der ønsker at være hele. Og Jesus har nød for netop os, der ikke viger for vores egne beskidte sider. Og vi får nød for andres beskidte sider, fordi vi kan genkende os selv i andre og andre i os.

Friheden til at være brudt.

"Han har sendt mig

for at bringe godt budskab til fattige

og lægedom til dem, hvis hjerte er knust,

for at udråbe frigivelse for fanger

og løsladelse for lænkede"

Disse ord læser vi i Esajas, 61:1. Og i bjergprædiken, frigiver Jesus os der er fanget i perfektionsræset. Og han løslader alle os der er lænket til håbløse idealer for vores egen formåen.

Han bringer et godt budskab.
"Vær fri og vær brudt! For jeg er med dig i det. Jeg ser dit knuste hjerte og din sagtmodige sjæl. Min ven, du kan stole på mig. Det er okay at du er afhængig af mig."

En dag skal vi ikke længere være brudte. Der skal vi sammen vandre på den nye himmel og den nye jord. Men indtil da, så ønsker Jesus at placere Himmeriget lige midt i der hvor vi føler os mest utilstrækkelig og fortabt.

Så mens vi går og venter på at fejre fødslen af Den Salvede, så kan vi minde os selv om hvad han ønsker at gøre for os. Hvad vi kan forvente at få lov til at opleve med Jesus. Både på denne jord, som den er nu, men også som den engang skal være.

For Jesus er med os. I går, i dag og for altid.

Amen.