DAGENS ORD: ”Retfærdiges frelse kommer fra Herren, han er deres værn, når nøden kommer.” Salme 37:39

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Preben Brohus

Netpræst

Preben Brohus, Pens. pastor, Fredensborg.

Mail: p.brohus@apostolic.dk

 

Drag af sted i al din styrke

16 jun. 2006

Guds tale til Gideon
Herrens engel kom og satte sig under egen i Ofra, som tilhørte abiezritten Joash. Hans søn Gideon var ved at tærske hvede i vinpersen for at have den i sikkerhed for midjanitterne. Herrens engel viste sig for ham og sagde til ham: »Herren er med dig, tapre kriger!« Gideon sagde til ham: »Hør mig, herre! Hvis Herren er med os, hvorfor har alt dette så ramt os? Hvor er alle de undere, som vore fædre fortalte os om, når de sagde: ›Herren førte os op fra Egypten‹? Nu har Herren forkastet os og givet os i midjanitternes magt.« Så vendte Herren sig til Gideon og sagde: »Drag af sted i al din styrke, så skal du frelse Israel fra midjanitterne. Det er mig, der sender dig.«
Dommerbogen 6:11-14

Et vaskeægte mirakel
Når vi fortsætter med at læse beretningen i Dommerbogen om denne lille mand fra den mindste slægt og familie, så har vi med et stort mirakel at gøre. Med få enfoldige midler og en meget lille hær stående overfor en af de største hære på daværende tid, så var det et stort under.

Vor tid
Vi lever i en tid, hvor vi synes at være sikret på alle områder. Bliver vi arbejdsløse, så er der dagpenge, - har vi behov for hjælp i forbindelse med sygdom så er opholdet på et hospital – eller besøget hos en læge sikret os – uden penge.
Skal du på en længere rejse kan du tegne forsikring mod alt hvad der kan tænkes at møde dig. Jo- vi er sikret godt og grundigt

Og dog….
Du har sikkert mødt mennesker på din vej – måske er du selv én af dem – der har måtte komme til kort på nogle områder i dit liv. Alt kan synes at køre næsten helt perfekt. Der er nok af det hele –karriere – penge – bil og hus – familie - helbred. Og pludselig kommer du til kort, fordi der rokkes ved noget af det. Måske bliver du arbejdsløs – eller hvad værre er – du bliver syg. Det kan ske du er i en situation, hvor du har mistet én.
Hvad så. Så er det som om sikkerheden rokkes. Gideon – som vi læste om – stod i den situation, at han måtte arbejde i det skjulte for at være i sikkerhed. Han erkendte at han var lille og ubetydelig. Han var også klar over, at der lå en stor hær omkring ham. Situationen var ikke af den mest sikre.
Var der hjælp at få?

Vi har lige fejret pinse
Pinsens budskab var et budskab om hjælp til dem, der ønskede det og havde behov for det. Vi kan godt sige, at menigheden på den tid havde brug for hjælp. Gideon havde brug for hjælp – og måske sidder du også og har brug for hjælp.

Hjælpen findes
Det er godt her at kunne sige at hjælpen er der. Du skal blot henvende dig ét sted hen – nemlig til Jesus. Han sagde: Når jeg går bort sender jeg en anden: Helligånden. Der er en stedfortræder som vil hjælpe dig. Prøv at bede og lytte. Prøv at kontakte én, som du har tillid til. Han/Hun vil hjælpe dig og bede med dig, så du kan komme ud af den situation, som tynger dig.

Gideon fik hjælp. De første kristne fik hjælp. Mange har fået hjælp – du kan også få hjælp.

Guds Fred
Preben Brohus



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk