DAGENS ORD: ”Gud, du er min Gud, jeg søger dig, min sjæl tørster efter dig, min krop længes efter dig i det tørre, udpinte, vandløse land.” Salme 63:2

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Bjarne Nederby Jessen

Netpræst

Bjarne Nederby Jessen, Ikke længere aktiv
Frikirken Salem

Mail: nederbyjessen@mail.dk

 

Nu er det jul igen!

1 dec. 2006

I oktober så vi de første tegn på, at julen nærmede sig. I begyndelsen dukkede de første nisser op i gågaden i Frederiksværk og i butiksvinduerne, men ingen engle, ingen krybbe med Jesus. Juletræerne kom op at stå – i god tid før 1. søndag i advent. Nu skulle der jules – men hvad for en slags jul.

Mine tanker gik på langfart til vores tid i Ilulissat i Grønland, hvor vi intet så til julen før 1. søndag i advent. Hvor man i butikkerne hørte kristne julemusik med evangelisk indhold i stedet for de mange platte julesange i Danmark, der intet har med det egentlige i julen at gøre. Hvor juletræet på fjeldet blev tændt 1. søndag i advent, hvorefter det lyste ned over den mørke by frem til Hellig 3. konger. I Grønland har Jesus en meget central plads i julen.

Og det er jo ham, det handler om. Jesus blev født i en stald i en grotte i Bethlehem julenat, født af en jomfru, der var undfanget af Helligånden. Aldrig set før og vil aldrig blive set igen. Jesus er født som Guds søn, som helt menneske og helt Gud. Han kan som helt menneske identificere sig med dig samtidig med, at han er Gud. Han kom for at frelse det fortabte, frelse mennesker, frelse dig og mig. Han levede som menneske. Han døde som menneske. Han opstod som Gud. Og det er dette forunderlige under, der giver mennesker mulighed for at blive frelst og leve i Guds Rige her på jorden og siden hen i evigheden. Det er julens og påskens klare budskab. Men det begyndte med julen.

Jeg vil ønske for os alle, at adventstiden, der handler om en tid, der kommer, må blive en forberedelsestid, hvor vi forbereder os på julens komme, på Jesu komme, med Jesu nærvær i vores liv.

For mig er Jesus Guds søn, frelseren, men han er også min ven og min bror, min nærmeste. Derfor er julen så vigtig for mig. Ikke så meget de mange udenomsting, som det, at Jesus blev født.

Det er min bøn, at alle menneske må have det som mig, når det handler om forholdet til Jesus. At alle må finde freden, glæden og kærligheden i ham. At alle må komme ind i et personligt forhold til ham, finde frelse i ham.

Glædelig adventstid og glædelig jul
Bjarne Nederby Jessen
Netpræst.




Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk