DAGENS ORD: ”Gud, du er min Gud, jeg søger dig, min sjæl tørster efter dig, min krop længes efter dig i det tørre, udpinte, vandløse land.” Salme 63:2

[ Forrige ] [ Til prædikensamlingen ] [ Næste ]

Bjarne Nederby Jessen

Netpræst

Bjarne Nederby Jessen, Ikke længere aktiv
Frikirken Salem

Mail: nederbyjessen@mail.dk

 

Glædelig og velsignet Jul.

16 dec. 2007

Vi skal igen fejre jul. Vi skal igen en tur i stalden i Bethlehem – på besøg hos det lille Jesus-barn, himmelens og jordens frelser.

Vi skal hygge os med familien. Spise godt. Dele gaver med hinanden. Nyde familiens og venners selskab. Men Jesus må have førstepladsen, han som er livets kilde.

Digterpræsten Kaj Munk, der blev henrettet af tyske soldater under 2. verdenskrig samler sine tanker om julen i en bøn til Gud:

”Herre Jesus, det ser ud til, at jeg endnu en gang må få lov til at fejre en velsignet jul sammen med mine kære. Ingen ved, om det bliver den sidste. Derfor er jeg en begærlig mand: Jeg samler på jul. Jeg har ikke råd til at en eneste af dem bliver spildt. Barn Jesus, vil du lade denne jul lykkes! At vi må være hjertens inderlig glade for hinanden og med hinanden, men først og fremmest, at vi må mærke højtiden, føle alle sammen: Julen er en gave, kommer ovenfra, kommer fra Gud.”

Vi må undre os over og glæde os over, at Gud ikke blev i sin himmel, men kom ned til os – kom helt herned. At Gud ikke sidder i ro og mag bag sorgløshedens skyer og ser passivt til, hvor mennesker lider og producerer lidelse på denne jord – lidelse, ødelæggelse, forurening, død. Vi har en Gud, der kaster sig hovedkulds ind på verdens arena, en Gud, der lider med os, sejrer med os, opstår fra de døde med os, glæder sig med os, en Gud der vil være sammen med os og som elsker os ud over alle grænser med en kærlighed, der aldrig ophører.

Der er mange mennesker – også i vores såkaldte kristne Danmark, som lever uden Gud. Der er også mange mennesker, som mener – og lever som om – vi har en lillebitte Gud. Måske en meget gammel Gud, der træt og mæt af dage sidder på en våd sky.

Men vi har en STOR Gud, der kommer til os i et lille barn, julens barn, julens glæde.

Jeg har en gang læst en legende om et moderne menneske, som gik vild i ørkenen. Solens ubarmhjertige hede gjorde, at han var totalt udtørret. Da så han i det fjerne en oase. Aha! Tænkte han: et fatamorgana, en luftspejling, som narrer mig. I virkeligheden er der ingenting og jeg lader mig ikke narre!

Han nærmede sig oasen, men den forsvandt ikke. Han så stadig tydeligere daddelpalmerne, græsset og frem for alt kilden med det livgivende vand. Det er naturligvis en hungerfantasi, som min halvt vanvittige hjerne indbilder mig, tænkte han. Nu hører jeg også vandet risle. Det er en hørehallucination. Hvor er naturen dog grusom!

Kort efter fandt to beduiner ham – død. ”Kan du forstå sådan noget”, spurgte den ene. ”Dadlerne vokser næsten ind i munden på ham. Og tæt ved kilden ligger han udhungret og død af tørst. Hvordan er det muligt?”

Den anden beduin svarer ham: ”Han var et moderne menneske!”

Vi, der lever i 2007 – er også moderne mennesker. Hyrderne på Bethlehems marker var den tids moderne mennesker. De fik som de første den glædelige nyhed:

”Frygt ikke! Se jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus Herren.

Og de skyndte sig til Bethlehem og så Guds under, som lå i krybben i en stald. Nu var de ved kilden. Livets kilde.

Jesus er livets kilde og vi må komme til kilden hver dag – hele året.

Julens glæde er ikke kun beregnet til en enkelt dag eller et par dage i december. Glæden har indhentet mennesker i 2000 år. Den vil også være virksom i 2008, hver eneste dag, en vil være virksom i dit og i mit liv, hvis vi til stadighed kommer til livets Kilde Jesus Kristus.

Glædelig Jul.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst



Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk