DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Lønkamp

31 mar. 2008

Der er varslet strejker og lønkamp forude for de offentlige ansatte. Det er altid rart at få mere i pengekassen. Mulighederne for forbrug udvides. Måske kan der blive råd til en drømmerejse, eller bare bedre og sundere mad.

Alt det er godt nok, men hvad er prisen.

Som forbruger af det offentlige system, ser jeg med skepsis på lønkampen. Det er måske ikke populært, men ærligt. Det vil være bedre at få flere hænder i arbejde og glemme lønløftet. Flere hænder er i øjeblikket utopi, for hvor skal de ekstra hænder komme fra. Et lønløft vil føre til prisstigninger. Det siger sig selv. Hvis vi er heldige så bliver prisstigningerne mindre end lønløftet. Så bliver der lidt til overs, når regningerne er betalt. Taberne bliver pensionister og folk med overførselsindkomst. Deres løn bliver udhulet. Konsekvensen af et lønløft er, at arbejdet skal betales. Så kan man være bange for at der kommer nye sparerunder. Personalet skal løbe hurtigere, med nedslidninger eller stress til følge.

En person kan aldrig arbejde optimalt i længere tid af gangen. Når diverse job opmålinger foretages, er det tæt på 100% man går ud fra. På dårlige dage arbejder personer måske 80% eller mindre- og hvad så. Så kommer nedslidningen. Ikke med det samme, for man kan godt oppe sig over et stykke tid. Når ens kvote er nået og man bevæger sig ud over den, er man ude over afgrunden. Så er det kun et spørgsmål tilbage, hvornår falder man ned. Vi er ikke maskiner. Nedslidning eller stress er et kæmpeproblem, der i øjeblikket beklageligvis vokser. Politiske leder kigger uheldigvis kun fire år frem i tiden.

Kære ledere, se det sociale ansvar i øjnene og sørg for gode og rimelige arbejdsforhold. Det vil samtidigt hjælpe brugere af systemet.

Alex Wallin

Tanker i tiden