DAGENS ORD: ”Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel.” Filipperne 2:4

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Hvorfor fejrer vi pinse?

16 maj. 2013

Vi nyder den ekstra fridag, som pinsen giver, men det er sikkert de færreste, der har helt styr på, hvorfor vi fejrer den. I min barndom talte man om, at pinsesolen danser og det gør man vel stadig. Andre taler om pinsekarneval og de færreste taler om Helligånden.

Når nogle drager ud i den tidlige morgenstund for at se solen danse, stammer det sandsynligvis tilbage fra midten og slutningen af 1800-tallet. Her tog det bedre københavnske borgerskab hinanden under armen og drog pinsemorgen ud for at se solopgangen ved Frederiksberg Have. Og mange havde forinden haft en festlig nat med dans og musik.

Det var også pinsedag, at picnickurven blev pakket, og folk tog på udflugt hele dagen, hvis de da ikke havde festet hele natten. Københavnerne tog især i Dyrehaven, og hvis man havde råd til nyt og pænt tøj, var det her, det skulle vises frem.
At pinsesolen skulle danse er muligvis et levn fra endnu tidligere tider, hvor man mente, at påskesolen dansede for at fejre Jesu genopstandelse. Men den fest kan være blevet rykket pga. det varmere vejr for os nordboere i pinsen.
Men pinse handler om noget ganske andet!

Pinsen handler om Helligånjden.

Pinsen har aldrig helt opnået samme status herhjemme som jul og påske, selvom de sammen udgør kirkens tre største højtider. Men faktisk kaldes pinsen for kirkens fødselsdag, og den falder præcis 50 dage efter påske. Ordet pinse kommer fra det græske ord pentekoste, som netop betyder halvtredsindstyvende.
I pinsen fejrer kirken, at Helligånden kom til Jesu disciple som ildtunger og gjorde disciplene i stand til at forkynde på alle sprog om kristendommen, sådan som vi kan læse det i Apostlenes Gerninger. Pinsen handler om Helligånden, som tager bolig i vore hjerter, når vi tager mod Jesus som vores frelser.

Så kan vi for alvor synge den dejlige pinsesalme "I al sin glans nu stråler solen ...."

Glædelig pinse
Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst
16. maj 2013



 
Bjarne Nederby Jessen

Tanker i tiden

Bjarne Nederby Jessen, Ikke længere aktiv
Frikirken Salem

 

Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.

Kontakt webmaster
Made by gartneriet.dk