DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Vi er alle præster for Vorherre

19 jul. 2018

Vi har direkte adgang til Gud og kan modtage inspiration, som vi kan dele med andre.

Forleden blev jeg spurgt til min baggrund. Jeg fortalte, at jeg foruden mit job som freelance journalist også er præst. Frikirkepræst. Hvortil spørgeren sagde: Er du så rigtig præst?

Rigtig præst?! Det slog mig lidt ud, og jeg svarede lidt studs tilbage: Hvis vi nu skal være rigtig lutherske, så tror vi på det almindelige præstedømme, ikke? Og derfor er vi på en måde alle sammen præster.

Det lukke ikke munden på spørgeren. Hun spurgte videre: Jamen, er du udannet teolog?

Igen måtte jeg svare: Teologi er læren om Gud, og i den forstand er alle, der har lært noget om Gud vel en slags teologer, ikke?

Jeg var helt ude at svømme, og risikerede at samtalen gik i hårdknude. Så jeg fortalte om mine korte teologiuddannelse i USA, mit job som ungdomspræst i Svendborg og senere ordinær frikirkepræst i Esbjerg, hvorefter jeg underviste på en bibelhøjskole og virkede som konsulent for nye små menigheder i Syddanmark.

Nok om det.

Siden har jeg tænkt en del over det med at være præst. Sagen er nemlig, at jeg lige nu er præst uden menighed. Det måtte jeg forklare Danmarks Radio, da de henvendte sig for at transmittere en gudstjeneste, hvor jeg skulle prædike.

Men det jo sandt, ikke? Vi er jo alle sammen præster for Vorherre. Det siger apostlen Peter i hvert fald:

”I er en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I skal forkynde hans guddomsmagt, han, som kaldte jer ud af mørket til sit underfulde lys.” (1. Pet. 2:9)

Peter er jøde og kendte sit folk Israels historie som sin egen bukselomme. Han vidste, at præsten var udvalgt af Gud og derfor kunne træde frem for Gud på egne og folkets vegne. Han vidste også, at præsten efter at have ofret og bedt til Gud ville modtage inspiration og derfor kunne forkynde Guds ord til folket. Alt dette i helligdommen, hvor han gik ind i det hellige og ofrede og derefter vendte tilbage til folket, der stod og ventede i tabernaklets eller templets forgård.

På samme måde er du og jeg udvalgt til at være præster for Gud, skriver Peter. Vi har direkte adgang til Gud i bøn og lovsang og kan her hente mod og inspiration, som vi så kan dele med vores familie, venner og dem, vi møder på vores vej.

Så der er ikke noget at skamme sig over. Ingen grund til at studse over spørgsmålet: Er du rigtig præst? Selvfølgelig er jeg rigtig præst! Og det er du også!

Svend Løbner Madsen

Tanker i tiden