DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Giv plads til livet

5 mar. 2021

Sine steder er kampen for ’at ingen bliver kulturelt krænket’ latterlig og ender enkelte gange også med at være undertrykkende i sin egen form.

Disneys korrekthedsmantra i deres seneste produktion ’Raya And The Last Dragon’ gør, at de alene benytter skuespillerstemmer, der på den ene eller anden måde har asiatisk oprindelse, fordi historien er henlagt til Asien. OK, når det kunstnermæssigt kan lade sig gøre.

I Holland har en prisbelønnes hollandsk forfatter måtte trække sig fra jobbet som oversætter af den sorte, amerikanske digterkomet Amanda Gormans digte, fordi han er hvid.

I Danmark har Nikolaj Lie Kaas rolle i den danske versionering af Pixar-animationsfilmen ‘Sjæl’ (‘Soul’) vakt debat, fordi han som hvid skuespiller har lagt stemme til hovedkarakteren Joe, der er en afroamerikansk karakter.

Når Black Lives Matter arrangerer demonstrationer, så tvinges hvide deltagere til at gå bagerst i demonstrationen.

Mange gør sig desuden til talsmænd for, at fx kun homoseksuelle kan spille homoseksuelle i film eller på teatret, at transseksuelle skal spille transseksuelle osv.

Og menighedsrådet i Uggeløse vil have udskiftet et altermaleri, bland andet fordi kunstneren har udtalt at hun ikke er troende i gængs forstand.

Denne politiske korrekthed, dens søgen mod det oprindelige i et multikulturelt samfund og denne hyper krænkelsesparathed, er ødelæggende for vores udvikling. Nok tænker jeg det alt sammen er godt ment, men det der i udgangspunktet skal gøre os mere mangfoldige, ender med at begrænse os.

Hvorfor er en sort person mere velegnet til at oversætte en sort piges digte? For hudfarven er rettelig uden betydning. Hvorfor kan sorte og hvide ikke gå side om side når Black Lives Matter, Danmark, arrangerer demonstrationer? De er da fælles om målet med demonstrationen. Hvorfor forkaste en ikke troende kunstner´s alterbillede, når billedet i øvrigt kvalitetsmæssigt er i orden og vækker til refleksion?

Som kristen tror jeg på, at Gud har lagt en del af sig selv i hver og en af os. At han kalder det frem individuelt og tålmodigt.

Stjernestunder,
livets under,
luft og smag og syn er nyt!
Blodet bruser,
løvet suser,
havets rum er højt og lydt!
Mærk: alt liv går udad! - Giv!
For tro er liv.

Hver fornemmer,
jeg'ets tremmer
rykkes ud i pause-ro.
Hvert et skridt, du
tar så frit nu,
er identisk med din tro.
Tyst i midten væksten står
med livets vår.

Over jorden med Guds dag.
Øjets glans er kroppens lys -
føl livets gys!

Sådan skrev Jørgen Gustava Brandt i 1985. Det gælder stadigvæk; Alt liv går udad! Og øjnene skal lyse af tro på, at Guds gave som vi er givet til hinanden, i hinanden, er større end som så. Det betyder blandt andet at hudfarven er uden betydning, når han eller hun, du eller jeg, reflektere og resonere hvad der virkelig betyder noget. Også andre menneskers tanker.

Kan du se, at hudfarven, oprindelsen og kønnet ikke er det vigtigste? Det er derimod evnen til at være menneske!

Henrik Frimand-Meier

Tanker i tiden