DAGENS ORD: ”Jeg siger jer også: Alt, hvad to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få af min himmelske fader. v20 For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.” Mattæus 18:19

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Synd og retfærdighed

7 sep. 2023

En kunstner har lavet et krucifiks hvor Jesus er ved at rive sig løs fra korset. Han kalder værket "Den skyldfri Jesus". Dagen hvor Jesus nægtede at bære skylden for vores synder.
Han skriver følgende:
Jesus er, i den vestlige, kristne verden, det største symbol på begrebet "skyld"
Den skyld, som vi alle, mere eller mindre, føler overfor ting vi har gjort eller undladt at gøre. Overfor vore børn, vore forældre, vore venner og ikke mindst overfor os selv. En påtaget skyld, der ofte ikke har en reel baggrund og som forkrøbler vores liv

Mit svar til kunstneren lyder således:
Konsekvensen af skyld slæber vi selv rundt med, på grund af utilsigtede handlinger, der rækker længere end os selv, måske på grund af egoisme, magt eller kortsynethed.
Idéen med at hænge på et træ, er nemlig at fjerne skam og skyld. Det betyder med andre ord, at vi er fritaget for skyld og er frie - virkelige frie. Vi kan være det vi er bedst til, nemlig at være os selv.

Det er bare sådan, at vi ikke behøver at slæbe rundt på skyld, netop fordi, at Jesus blev hængende på korset.

Alex Wallin

Tanker i tiden