DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

Glædelig jul

24 dec. 2009

Så er det i aften at træet skal tændes.

Forventningen hos børnene er stor. De fleste børn har glædet sig til netop i aften. Den mørke stue med træet tændt og alle gaverne under træet. Konfekt, slik, søde sager og nødder. Jeg er et madøre, for jeg glæder mig til and og flæskesteg og hygge og stemning.

Det ser flot ud når stuen er mørk og alle stearinlysene er tændte på træet. Det med lys på et træ, den skik, blev født af en mand der satte lys på en fyrregren, for at tænde lys i mørket. For at mindes at julen var det tidspunkt hvor håbet tændes, Et barn blev født til frelse, for alle dem der tager imod frelseren i tro.

Mine tanker kredser om den første jul, jesus i krybben, hyrderne på marken.

Traumatisk for familien. Ingen plads i herberget. De måtte flygte til Egypten, da en konge var ude efter at slå deres lille barn ihjel. Alene tanken om at en familie med et lille barn som skulle gennem ørkenen, en varm sandet og stenet tur som har taget flere måneder. Udsatte på alle måder. Det var et sejt folkefærd der kunne holde til det. Jeg har gået i ørkenen i Egypten og min respekt for netop den tur, blev meget stor.

Vi er heldige at leve trygt og fredeligt i et lille land højt mod nord.

Jeg vil ønske jer alle en glædelig og velsignet jul i Jesu navn.

Alex Wallin

Tanker i tiden