DAGENS ORD: ”Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.” Mattæus 5:4

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

3. søndag i advent

2022 dec 11

Julenat – hvad var det dog, der skete?

Julen er det tidspunkt, hvor vi midt i vinterens mørke fejrer lysets komme.

Hvad var det for et lys, som kom til verden, under stjernerne, på en bar mark omkring byen Betlehem? Måske aner vi det, gennem meditation på barnet i denne lille krybbe.

Julekrybber er kendt over hele kloden, og blev oprindeligt opfundet af Frans af Assisi i 1200-tallet. Han var legende af væsen og syntes, at det at bygge en julekrybbe gjorde julens mysterium mere tydeligt for både børn og barnlige sjæle – og almindelige mennesker i alle dele af verden kom til at elske dem.

Her på billedet ser vi en julekrybbe lavet af en træstub fra min gamle præstegårdshave på Lolland – og denne krybbe blev den første julekrybbe i Maribo Domkirke, og stod sårbart på trappen op til alteret i dagene op til jul. Senere kom der en større julekrybbe til i Maribo – så i år vil krybben være i Stege kirke, og i al sin enkelhed tale om julens evangelium.
Hyrderne kom, fra nær og fjern, tiltrukket af det lys, som strålede fra det lille barn, der fattig og sårbar lå i krybben. Flere og flere blev de – de mange, som i julenatten hørte rygterne om, at et noget specielt var hændt.

Når de kom ind i stalden så de en sårbar kvinde, træt efter fødslen – og en opmærksom mand, som fuld af kærlighed vågede over hende og barnet.

De så æslerne, og kvierne, som samlede sig omkring krybben – og de så det lille barn, som lyste op i natten.

Hvor kom lyset fra? Hvordan kunne dette lille barn skabe så meget varme omkring sig?

Alle, som kiggede ned i kurven, hvor barnet lå, følte sig ”genstrålet” af den varme, som udgik fra barnet. Alle, som var omkring barnet, så hinanden i et helt nyt lys. Både de hyrder, som kom til hulen, og alle de fattige, som uden for stimlede sammen og ikke kunne få plads.

Alle følte pludselig, at de var set. Og de så hinanden på en helt ny måde. Trods rynker, snavs og haltende hofter, trods sårede hjerter og forkrøblede fødder, så de med ét, at de alle var Guds børn. De smilede, og blev til på en helt ny måde. Barnet lo, og de lo. Ingen kunne rigtigt løsrive sig.

De opdagede sig selv som dem, de hele tiden havde været, helt inderst inde.

Julenat er et stort mysterium – for det er dér, noget unikt fødes, dér, hvor kærligheden får krop. Den nat talte alt om kærlighed. Et barn kom til verden, klædt i sårbarhed, og for altid var alting forvandlet.

Amen.