DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

[ Forrige ] [ Oversigt over Artikler ] [ Næste ]

En formiddagsstund med en fisker.

Jeg standsede bilen til en ”timeout” ved et lille fiskerleje i den mest idylliske og indbydende landsby på Sydsjælland, man kan tænke sig. Jeg måtte sige næsten højt til mig selv: ”Tænk, at Danmark kan være så smukt!” Husene, mange med bindingsværk og stråtag, var ualmindeligt velholdte, og den hvide landsbykirke ragede romantisk og forsonligt op i terrænet. ”Her må jeg en tur med Solfrid en dag”, blev jeg enig med mig selv om.

Ved havnen blev jeg opmærksom på et lille, skuragtigt hus, og ved vinduet sad en ældre mand, der tydeligvis holdt udkig med, hvem der kom og gik. Jeg bankede på og gik ind. ”Så du sidder og passer kontoret?” spurgte jeg interesseret. ”Nej, det er et samlingssted, hvor alle kan komme og få sig en sludder, købe en øl el. sodavand.” Den gamle mand hed Charles, var 86 år og havde været fisker hele sit liv. Nu fiskede han kun til eget brug og lidt til sin datter og svigersøn. Han var stadig sund og rask. En herlig, ægte type.

”Jeg er specielt interesseret i fiskere”, begyndte jeg og fortalte ham hvorfor. Jeg fortalte ham om venner blandt fiskere i Norge og på Færøerne. Charles fortalte, at han havde været selvstændig siden 1946. Før den tid havde han arbejdet hos sin far, som også var fisker. ”Der er endnu en grund til, at fiskere fascinerer mig”, fortsatte jeg. ”Det gør de, fordi Jesus jo havde fiskere blandt sine disciple…” - ”Ja”, sagde den gamle, ”dér på Nasareth Sø.” - ”Genesaret sø”, rettede jeg. ”Nå ja, det er selvfølgelig det, den hedder.”

”Tror du på Gud?” spurgte jeg. – ”Tror og tror, jeg lærte at bede Fadervor som barn, men jeg véd snart ikke, sådan som verden ser ud. Man synes jo nok, at hvis Han er til, kunne Han stoppe meget af det, der foregår.” - ”En dag får vi et svar på det hele”, sagde jeg, ”men lige nu må vi hver især forholde os til Hans kærlighed til os.” Jeg fik lov at læse for ham fra mit lommetestamente Joh. 3:16. ”Nogle kalder dette bibelord for ”den lille Bibel” – véd du hvorfor?” Nej, det vidste han ikke, men han kunne dog citere noget af dette bibelord. ”Jo, det var der en dreng i en skoleklasse, som fortalte mig. Han sagde: ”Det er fordi, til at Joh. 3:16 har det hele!” Synes du ikke, det var et godt svar?” Gamle Charles nikkede smilende.

”Har du nogensinde hørt, at det er muligt at tage imod Jesus som sin personlige Frelser?” spurgte jeg. Nej, det havde han ikke hørt. Vi fortsatte samtalen lidt i den dur, talte også lidt om kirken, hvor der kun kom 5 mennesker, men blev så afbrudt af postmanden, som kom. Jeg måtte også videre, og vi tog afsked med hinanden.

Jeg føler mig – sikkert ligesom du – lille og hjælpeløs overfor verden omkring mig. Men lad os bede for hinanden, at vi må være Herrens ringe kanaler for evangeliets gode nyheder i en verden fuld af dårlige nyheder.

Jørn Nielsen, Næstved 28. februar 2008