DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Jeg vil gerne have min fars efternavn

Til efternavn hedder jeg Berggreen Andersen. Og det samme hedder min mor. Men jeg har ikke nogle af min fars navne, og det vil jeg gerne have..Han hedder Steen Madsen(det er hans efternavne), og jeg vil gerne hedde Steen. Kan jeg komme til det, når det ikke er hans rigitge efternavn???
Steen er nemlig det han bruger som sit efternavn....

Kære Emma,
Tak for henvendelsen!
Jeg var lige inde og checke på nettet. Navnet "Steen" er ikke et frit efternavn, så du ikke komme til at hedde det uden videre.
Hvis du ønsker at "go for it" alligevel, skal d gå ind på nettet under personregistrering.dk og udprinte en navneændringsblanket. Udfyld den og gå ned til det lokale kirkekontor med den og med personlige papirer - så vil DE sende det samlet videre til rette myndighed, statsamt eller familiestyrelsen.
Rigtig meget afhænger dog af, om STEEN er din fars fornavn eller mellemnavn. Hvis det er din fars fornavn, så gælder alt det ovenstående.
Hvis det er hans dokumenterede mellemnavn, så er det en helt anden - og meget nemmere! - sag! Det vil dog alligevel kræve en udfyldt navneændringsblanket og et besøg på kirkekontoret! Så... Find din kirke , check åbningstider i telefonbogen - og held og lykke!
Signe, præst