DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

Forord jul 2020

2020 nov 17

Tabernaklet i ørkenen, Israel 2012
Årets julekalender i Netkirken 2020

Den Danske Salmebog sammenholdt med teksterne til adventstiden og juleaften, er de gennemgående byggesten i Netkirkens julekalender. Den Danske Salmebog er – med al respekt – sandsynligvis den dybeste og mest righoldige salmebog i verden. Dels har, og er vi i Danmark beriget med kristne digtere som på forunderligvis gennem århundreder har evnet at få dagliglivet, de bibelske tekster og Gudsriget til at smelte sammen i salmebogens vers og rim, dels ejer vi i ordene en både kunstnerisk og teologisk kvalitet, som gør vores salmebog til noget helt særligt.

Kriteriet for valget af salmer er, at de skal underbygge de tekster som hører adventstiden og juleaften til. Derfor vil du også finde relativt ukendte salmer blandt dem der er valgt til årets julekalender. Dernæst vil du i ugernes løb opleve at teksterne, som er hentet fra første tekstrække til adventstiden, genbruges undervejs, for at understrege at der er forskellige vinkler i en tekst, som man kan finde udtrykt i salmebogens mange sange.

Der er hver dag, undtaget juleaften, en henvisning til Den Danske Salmebog Online, hvor også du kan få spillet melodierne til salmerne. Juleaften får du i stedet en lille julehilsen og en indspilning af en julesalme.

Billederne der følger kalenderdagene er fra Israel.

Glædelig december