DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

6. december

2019 dec 6

Jul i mit barndomshjem omkring 1930.

Ja det er nogle år siden, men det er dejligt at mindes her omkring 80 år senere.

Mit barndomshjem var et almindeligt hjem på landet. Min Far var murer og min mor gik hjemme og passede min storesøster og jeg (Else) Min far havde selv bygget vores hus. Vi levede under almindelige sparsommelige kår. Vi kom i kirken, hvor min Far var søndagsskole lærer.

Julen var altid en speciel og højtidelig hjemme. Min søster og Jeg glædede os altid meget. Der blev bagt og stegt og braset, så det duftede af Jul.

Vi var bare os 4 til Jul. Vi havde ikke tradition med den store familie. Man kunne jo ikke bare lige tage bilen hen til hinanden. Skulle vi se familien, var det altid noget med lang rejsetid og overnatninger.

Juleaften startede altid i kirken kl. 16. Den var fyldt og stemningen var intens forventningsfuld. Vi hilste på naboer og venner og ønskede glædelig jul, før vi gik hjem til juleaften. Vi startede altid med at lægge bunden med risengrød med mandel. Jeg husker det som det altid var far og jeg der fik mandlen. Jeg kan ikke huske mor og min søster nogen sinde har fået den. Jeg tror ikke der var snyd, selv om min far var en spagsmager, der godt kunne finde på at have en ekstra smuttet mandel i lommen. Så fik vi rigtig julemad med Flæskesteg, sovs og hvide og brune kartofler lavet på brændekomfur. Jeg tror vi havde el, men varme og komfur var med brænde.

Vi havde juletræ, med levende lys (man havde jo ikke andet) det skulle nå til loftet. Min far også rigtig ferm til at lave ting i træ. Han byggede et dukkehus til mig og min søster, med rum, tag og rigtige vinduer. Vi havde celluloid dukker, og julegaverne bestod udover nyttige tøj gaver af tøj og ting til dukkehuset. Tøj til dukkerne, eller en ny dukke.

Jeg husker at min søster ikke ville have dukker der var i stykker. Gik de i stykker, fik jeg dem, så mit dukkehus lignede nogle gange mere et hospital eller invalidehjem.

Vi sang julesalmer omkring juletræet og Far læste juleevangeliet. Kristendommen var et centralt omdrejningspunkt i mit barndomshjem. En værdi jeg har taget med mig hele livet. Jeg kan nu se tilbage på et langt liv med et fantastisk stabilt fundament, der har været værd at bygge på.

Else fra Dragør