DAGENS ORD: ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!” Galaterne 5:22

[ Forrige ] [ Til oversigten ] [ Næste ]

John Overgaard, manden der fandt nye talenter

2015 sep 1

John Overgaard, manden der fandt nye talenter
Af: Ole Bækgaard
’Når penslen rammer papiret fanger bordet’ sagde John Overgaard på mit spørgsmål om, hvordan han fik inspiration og energi til at male de smukke og livfulde akvareller, som han er blevet kendt for i vide kredse.

Jeg har kendt kunstneren i mange år og har med stor interesse fulgt hans kunstneriske udvikling, og det må være på tide at præsentere ham for Netkirkens læsere.

John er 68 år og begyndte først at male for ca. 6 år siden. I de år har han udviklet sit talent stærkt gennem kurser og studier i ’marken’.

Udover udstilling i hjemmet i Hillerød har hans billeder været på flere udstillinger i omegnen, bl.a. i Art Danmark i Gallerierne, ’Sind huset’ i Hillerød,

Kræftrådgivningen i Hillerød og Lyngby, Kulturhuset Rejsestalden i Jægerspris samt Hillerød Fysioterapi og Træningscenter samt i forbindelse med Hillerød kunstdage m.fl.

Når man spørger John hvorfor han egentlig maler, får man det enkle svar ’Jeg kan faktisk ikke lade være’.

Stevns klint
Er maler-evnen en ’nådegave’
Da John er et troende menneske med en personlig og engageret gudsopfattelse, er det måske nærliggende at spørge, om hans talent, hans ’gave’, kan sammenlignes med de ’nådegaver’, som Paulus taler om i Korinterbrevet, altså en gave der er givet for at styrke troen og fortælle om Guds storhed og skaberværk.

Stilfærdigt siger kunstneren, at han mest af alt henter sin inspiration i naturen, netop i skaberværket, og man må virkelig erkende, at dette syn i høj grad er repræsenteret i hans værker, hans ’levende’ billeder. Det er glæden, letheden og de lyse, vibrerende farver, der kendetegner hans akvareller. Man kan måske sige, det er sådan, han oplever Guds storhed, og som han forsøger at give videre til beskueren.

I nogle af Johns akvareller er der indarbejdet et "skjult" kristen budskab.

Uummannaq, Grønland
Hvem er denne mand
Hvad er det for en mand, der laver disse akvareller, der er til glæde for mange?

Ja, John Overgaard er oprindelig bankuddannet, født i København, gift med Gertrud og parret har 3 voksne børn.

Han har gennem de 6 år, han har malet, produceret omkring 1500 billeder, medregnet værkerne fra ’øvelsesårene’.

Man kan undres over, hvordan der også bliver tid til familien, og på mit lidt nærgående spørgsmål, om, hvordan den tålmodige hustru oplever en stærkt engageret billed-malende ægtemand, siger John med sit velkendte glimt i øjet, at Gertrud absolut foretrækker en glad mand fremfor en sur mand!

Sarfarngvil, Grønland Den rette hylde
Men, noget helt andet: Hvordan kan en bankmand, der meget af sin tid tænker i tal og beregninger udvikle sig til en kunstmaler, der maler lyse, varme og fredfyldte billeder – det er dog en helt anden verden?

Er du nu endelig kommet på din ’rette hylde’ spørger jeg.

John ser bestemt på mig og siger afklaret, at den ’rette hylde’ altid vil være dér, hvor han kan ’tjene’, altså er det at male nu den ’rette’ hylde, som han også finder, at banklivet og andre jobs har været.

Talent eller arbejde
Jeg kunne ikke lade være med at spørge John Overgaard, om det at male er noget, der ’bare’ flyder ud af hånden, altså talent, mere end ’øvelse’ og hårdt arbejde. John har tænkt over dette og mener, at de 20 % vel nok er talent og resten ’øvelse’ og hårdt arbejde.

Kunstneren, der som sagt henter det meste af sin inspiration i naturen har foretaget flere ’fagrejser’ til udlandet sammen med andre kunstnere og har modtaget undervisning af forskellige kunstnere, bl.a. fra Anna Törnquist, Karin Lykke Groth, Annelise Pio, Anne Grethe Aagaard, Maya Korlas-Martin og sidst, men ikke mindst Alek Krylow.

Undervise andre
Når man kender John Overgaard ved man også, at han er glad for at udvikle sin kunst og søger nye udfordringer hele tiden. Det er derfor naturligt at spørge, om han også vil lære fra sig og dele af sine egne erfaringer.

Hertil lyser han op og fortæller, at han enkelte gange har undervist en gruppe interesserede, og bestemt er villig til at gøre mere ud af dette at undervise andre. Han kunne sikkert overtales til at lave sådanne kurser for mindre grupper, for eks. i kirkelige og kulturelle sammenhænge – man kan jo bare spørge ham! Det er en kendt sag, at mange mennesker har lyst til at afprøve sit talent for at male, men har svært ved at ’tage sig sammen’ og gøre noget ved det.

Pærer i sollys
Mit indtryk

Det er mit personlige indtryk, at vi i Nordsjælland har fået en ny, talentfuld kunstmaler, der med sin kærlighed til naturen og sin dybe, kristne tro er med til at berige os med sine akvareller.

Personen John Overgaard er i sig selv et fredselskende, venligt, glad og humoristisk menneske, der hviler i sig selv og udstråler ro og balance - en god baggrund for ’sjælen’ i hans billeder.

Se John Overgaards akvareller på hjemmesiden www.galleriovergaard.dk